onsdag 30 december 2009

Tandproblem & hingstbesök....

Moster kom förbi idag för att kolla tandstatus igen. Han raspades ju lite i augusti men har på sista tiden spottat ut en hel del höbollar samt emellanåt stått och gapat och grejat med munnen. Först skulle jag avvakta då det var troligt att en mjölktandskappa satt kvar och störde. Men nu kände jag att det var dags att kolla upp eftersom det inte ger sig. Efter en bra stunds letande och grävande hittades en foderinpackning långt in i underkäken vilken var omöjlig att åtgärda i fält. Ska infinna oss på Stenungsunds klinik mån kl 9. Hoppas att det är ett tillfälligt problem, han hade inget mellanrum mellan tänderna som "problemhästar" brukar ha, så jag håller tummarna att det är en engångshändelse.
Dagen avslutades med att stona kommit in i grannens hage, där det går en nordsvensk hingst :-0 Det är dubbla staket med en gång på ca 4 meter emellan, hur det gått till är högst oklart. Clara var tufsig i pälsen på rumpan/svansen. Kiwis bensnöre på täcket av, sår lite här och var. Det finns en valack i samma hage som är mkt intresserad av ston, får hoppas att det är hans verk... Känns olustigt och finns väl inget annat val än att beställa ett dräktighetstest.

4 kommentarer:

  1. Va dumt. Är det inte det ena så är det det andra- hela tiden.
    Så hon fortsatte till dig efter hon varit hos mig. Vilja hade förstoppning och mådde "skit". Lotta löste ( i dubbel bemärkelse) detta. Hittade troligtvis även orsaken till den plötsliga och kraftiga hältan, hovböld i trakten ( vilket jag visiterade fram i förrgår, men var osäker). La nyss ett våtvärmande omslag, hoppas att det sitter kvar under natten.
    KRAM C

    SvaraRadera
  2. Ja nån nordsvenskkorsning hade jag ju inte tänkt mig iaf...Skönt att det löste sig m magen på Vilja, hovböld brukar ju vara en förhållandevis trevlig diagnos, håller tummarna att hon blir bra snabbt! Kram :-)

    SvaraRadera
  3. Hujjamejen, hur snabbt kan man ta ett dräktighetstest? Man får väl hoppas att stona inte brunstade just nu.
    Hoppas det går bra på kliniken med Ikaroz. Han har inte haft några vargtänder att ta bort tidigare?

    SvaraRadera
  4. Om man gör ett hemma så verkar det vara 40 dgr. Kiwi är brunstig, Clara har jag aldrig sett brunsta, men hingstägaren sa att hon sett brunstig ut när hon stått med hingsten :-( Ikaroz har ej haft några vargtänder.

    SvaraRadera