onsdag 9 december 2009

Lathund för hästannonser

Har läst mkt hästannonser på sista tiden, samt kollat en hel del salufilmer. Det är slående vilken dålig form många hästar rids i, dessutom ser dom väldigt ofta ofräscha och knackiga ut, eller rättare sagt, att de ser knackiga ut är säkert i många fall just ett resultat av att de rids i en för dålig form. Har nu tittat på flera filmer på i grund och botten, troligtvis, fina hästar, som förmodligen hade sett helt annorlunda ut med annan träning med andra piloter. Rids i undertempo utan någon framåtbjudning, hamnar på bogarna och visar på gränsen till istadigheter emellanåt. Jättetråkigt att se. Många verkar heller inte vilja inse att hästen inte ens är fräsch, eller rättare sagt, de vill bara bli av med "problemet" och få sålt så snabbt som möjligt och väljer därmed att mörka / bagatellisera skadehistorik etc.

Med anledning av ovanstående har denna lathund utarbetats:

Lathund för hästannonser:

-Hästen har aldrig varit halt/skadad/sjuk
(Säljaren lider av selektiv minnesförlust)


-Kräver rutinerad ryttare
(Hästen lider av sadeltvång)

-Utbildad MSV dressyr
(Hästen bytte galopp på förra hoppträningen)

-Utbildad LA dressyr
(Är tävlad LC med resultatet 50%)

-Är mkt NH-tränad
(Säljaren klarar inte att rida hästen)

-Litet obetydligt röntgenfynd finnes, ingen betydelse för framtida användning!!
(Under förutsättning att hästen inte ska användas till annat än att borsta på....)

-Säljes billigt pga att hästen inte är igång
(Sist hästen reds var den halt, nu har den vilat flera månader och säljaren vill inte sätta igång den innan försäljning för då blir den troligtvis halt igen...)

-Säljes enbart till rätt person
(rätt person i betydelsen person som inte orkar bråka när det visar sig att säljaren mörkat ett fel som kommer att uppdagas efter köpet)

Bidrag till lathunden emottages gärna:-)

I morgon ska jag se om jag kan lyckas lasta själv och komma iväg till Lysekil för att rida i ridhuset. Det är ju ohållbart i längden att vara beroende av privat groom så fort man ska göra något.

Jag vill också passa på att uppmana er att skriva på:
Stoppa FEI's beslut om smärtstillande för tävlingshästar!

http://www.facebook.com/group.php?gid=185845162962

3 kommentarer:

  1. Ha ha ha!! Gud va roligt skrivet! Jag är den första att skriva på hur absurda många annonser är! Jag har sett flera "Åter till salu på grund av oseriösa köpare men VAR varnar man för oseriösa säljare?
    Undrar Anna

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med föregående skrivare!
    Uppmaningen är redan gjord! Ps. Om du vill ha hjälp med att träna lastning så att du kan lasta själv, kanske jag kan hjälpa dig med det om du vill. Ds

    SvaraRadera
  3. Jag gav upp annonserna efter några provridningar och satte in en egen annons där jag beskrev vad jag var ute efter ... På så sätt hittade Frasse hem till mig. :-D

    Ett annat annonsfenomen är detta; Pris = DYR! (Vaddå dyr? Är inte det en väldig personligt åsikt vad som räknas som dyrt, och vad anser i så fall säljaren som dyrt?)

    SvaraRadera