tisdag 29 december 2009

Summering 2009 - mål 2010

Clara och min äldsta dotter Tilde myser i solen
Dags att summera året som gått. Vad det gäller Ikaroz var ju en målsättning att komma ut på några Lc/Lb under sommaren -hösten. Det blev dock bara två starter då han inte kändes tillräckligt färdig i galoppen.
Känns som vi nu kommit igång bra med träningen, han har varit skadefri hela året, ett par stengallor som gett sig inom någon vecka är väl det enda. Jag är jättenöjd med hans utveckling under året, han överträffar alla mina förväntningar :-)
Flytten till nytt stall i augusti känns som att det var helt rätt beslut, vi trivs jättebra med att rå oss själva. Dessutom möjliggjorde det ju köpet av Clara,min connemara, som kom till oss i september. När hon kom var hon borstad på men inte direkt van vid att bli ledd, aldrig longerad eller något. Har tagit det väldigt lugnt med henne, hon blir ju tre år först i vår. Nu är hon i alla fall van vid sadel och träns, hängt mkt på henne, longerat, promenerar själv med mig i skog och mark, och idag satt jag faktiskt på henne för första gången:-)
Mål 2010 Ikaroz: Hålla honom skadefri är väl nummer ett. Öka på träningen ngt, nu har han gått 4 ggr/v ska försöka i mån av tid att gå upp till 5 ggr alternativt ngt längre pass. Fortsätta bygga upp såväl styrka som kondition. Lägga mkt fokus på rakriktning och bibehålla framåtbjudningen. Ha roligt och fortsätta utvecklas tillsammans, fortsätta träna för Pernilla så mkt som möjligt. Starta L:c/L:b-klasser under vår/sommar. Hoppas på L:a debut till hösten om allt flyter på.
Mål 2010 Clara: Inridning under vinter/våren, börja löshoppa, visa henne på 3-års till sommaren. Vila under sommaren, sätta igång igen till hösten. Att få henne grundriden i alla gångarter, kunna rida ut med/utan sällskap blir målsättningen för i år.

3 kommentarer:

  1. Låter som realistiska mål. Du kommer säkert att kunna starta LA under året!

    SvaraRadera
  2. Blir inspirerad av att sätta upp mål på pränt. Skall göra det i morgon på nyårsafton. =) Fråga: hur långa ridpass gör ni nu? Dvs när ni rider på ridbana.

    SvaraRadera
  3. Passen på banan brukar bli max 30 min (+fram/avskrittning) rider gärna ännu kortare pass i kombination med liten uteritt, hellre lite fler korta pass än ett långt...

    SvaraRadera