onsdag 16 december 2009

Galopp


Kortare pass på banan igår, började så smått introducera den förvända galoppen. Galoppen var ju länge hans akilleshäl, både vad det gällde gångartsmässigt men framförallt svårigheten att fatta höger galopp, i perioder spökade även vänsterfattningarna. Nåväl, nu känns han såpass säker att jag vågar så smått exprimentera med förvänd. Började med att jag ville kolla om han (på rakt spår längs långsidan)verkligen fattade utefter mina hjälper eller om han enbart blivit"programerad" att i höger fattar man höger och i vänster fattar man vänster.
Testde därför att fatta vänster galopp på långsidan i högervarvet. Det kopplade han direkt, avbrott och sedan rätt galopp. Han hade inga problem att förstå när jag ville ha höger och när jag ville ha vänster :-) (Däremot har han fortfarande problem att göra bra högerfattningar,orkar inte riktigt utan springer iväg ett par steg. Vänsterfattningarna är å andra sidan kanon)
Red den förvända genom två hörnpasseringar vilket kanske var lite överkurs, men med tanke på hur mycket han gått i fel galopp så har han ju övat en del på detta:-))) Blev sedan liten båge över ridbanan vilket väl är den övning vi i första hand kommer att använda oss av nu i början. Känns kul att han verkade mogen för detta och att man därmed erhållit ytterligare ett verktyg att stärka honom med.

2 kommentarer:

  1. Jädrars vad träningssugen jag blir! Ge mig flera övningar! =) Får jag fråga hur du gör fattningen? Jag har upptäckt att Frasse är inkörd på att fatta för ytter skänkel, men är osäker på om jag verkligen vill ha det så. Det beror på hur han gör när vi börjar träna med tagen bakdel, sluta osv. Jag vill inte att han slänger ut rumpan i fattningarna senare. Vill gärna att han förbereds med inner skänkel men fattar galopp först när jag anger takt med 'rätt' höft.

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid fattat mest med att vrida fram inner höft ngt samt liiite hjälp av ytter skänkel. På Ikaroz är jag dock än så länge mer tydlig, använder både inner och ytterskänkel speciellt i högervarvet.

    SvaraRadera