måndag 14 december 2009

Lastning del II

Med nytt mod gav jag mig på lastningen direkt på morgonen idag. Med morgonhavren och en morot som motivation gav vi oss ikast med projektet. Och tänka sig, efter 15 min var han inne!! Viss skillnad då det i torsdags tog två timmar längre.
Han backade förvisso ut efter ett par tuggor men några minuter senare stod han på igen och åt lungt.
Om jag ska dra några slutsatser av detta är det för det första att det gäller att vara väldigt envis :-) Men framförallt också varför mat var en motivation idag. Det känns som att det handlar om att han aldrig kom till ett läge där han tycker att det börjar bli för jobbigt. Det läget där de flesta andra hästar blir lite stressade, börjar hoppa runt etc. Hans reaktion i det läget blir bara att han totalt stänger av, och därmed inte ens går att motivera med godis. Där blir det mycket svårt att få upp honom i någon slags positiv energi igen. Därmed känner jag att min målsättning i lastträningen är att inte hamna i det läget, eftersom kommunikationen med honom därmed går förlorad.
Imorgon och på onsdag är jag också ledig på morgonen så då kommer vi köra samma procedur, håll tummarna att det funkar!!

2 kommentarer: