torsdag 12 februari 2009

Varför blir det fel galopp?

Jösses vad kallt det blivit!
Bjuder på en härligt vintrig bild fotad av Hanna som har stallet där Ikaroz står http://hem.passagen.se/onebro/
Igår var det vilodag och idag blev det lite lätt longering. Inte för att jag egentligen tycker att longering är någon vidare träningsform men eftersom jag jobbade hela dagen så var det såklart kolsvart när jag kom till stallet, och det känns inte som någon jättebra idé att rida ut i halka och mörker på en pigg 4-åring, och på något sätt behövde han i alla fall få jogga av sig lite energi.
Samtidigt är det intressant att studera hur hästen faktiskt rör sig, när den inte påverkas av en ryttare eller någon som tömkör.

I höger varv faller det sig inte naturligt för honom att vara ställd/böjd i kroppen. Bogen faller ut och rumpan in.
Konstigt nog tycker jag inte det känns så mkt i ridningen, men det kanske är för att han är såpass lättkorrigerad?
Det som därmot är ett ganska stort problem är hans svårighet att fatta just höger galopp.
Skulle verkligen behöva få hjälp med att klura ut VARFÖR det blir fel galopp 8 av 10 gånger, och hur vi ska jobba för att komma tillrätta med problemet.
En första grej som jag måste tänka på mer är ju såklart min egen sits och därmed mina egna spänningar och snedheter.

Repeterade lite ur Sally Swifts bok "Centrerad ridning" vilken är intressant på många sätt. För den som är intresserad kan jag också tipsa om Lisa som är instruktör i just centrerad ridning. Jag har tyvärr bara haft tillfälle att rida för henne en gång men det var väldigt givande och jag hoppas få tillfälle framöver att anlita henne igen http://www.lisajohansson.se/

9 kommentarer:

  1. Hej Cecilia
    Kul att få tag på dig. Jag bor i Munkedal, var bor du nuförtiden. Ser ut å va en fin häst du har. E de dressyr du satsar på? Janne

    SvaraRadera
  2. Hallå!! Så glad jag blir att höra ifrån dig. :) Så fin häst du har. Ska du vara med för Peter Härnstam 20 mars? Tycker jag du ska prova. Kram BM :)

    SvaraRadera
  3. Hej Janne! Jaha, Munkedal - det var ju inte så lång bort. Jag bor vid Högås (Rotviksbro). Ja det är dressyren vi satsar på, någon hoppning att tala om blir det nog inte :-)

    SvaraRadera
  4. Hej BM!
    Jag har allt vart innne emellanåt och kollat dina fina hästar på bloggen:-)
    Peter Härnstam, Hjälp- det låter kanske lite för avancerat för oss ännu? Jag måste nog få hjälp lite på hemmaplan först innan vi vågar åka iväg någonstans :-)

    SvaraRadera
  5. Hittade din blogg . Kul Cicci Hoppas det går bra med hästen och att han är helt frisk nu. Han var ju inte det när vi sågs i höstas. Nu kikar jag in till dej med jämna mellanrum. Ha det gott din gamla "Gustafsbergare"
    Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!
    Kul att höra från dig!
    Jodå, efter den tråkiga start vi fick efter köpet så har han nu varit helt frisk :-) Det som återstår är att jag o säljaren inte är överens om kostnader för operationen osv, vi ska träffas i tingsrätten i övermorgon, tyvärr :-(

    SvaraRadera
  7. Det du säger om fel galopp känner jag igen. Disco hade en sån period förra året också (han var 4 då). Han fattade tom fel när jag hade honom i lina. Uthärda, det går över. Fixera dig inte vid det utan träna i båda varven o var extra tydlig vid galoppfattning. Du har redan kommit långt!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Hej Irene!
    Å, det känns ju hoppfullt, att det kan gå över :-)
    Idag tror jag att jag höll på att bli tokig. Han gör ju jättefina fattningar MEN som sagt fel galopp hela tiden...20 fel och 1 rätt :-(
    I vänster var däremot så blir det ju 100% rätt. Min tar också fel i lina och även när han är lös. Men jag ska försöka att inte bli fixerad vi detta, men det är svårt....

    SvaraRadera
  9. Minns när Disco var sån på en Stefanträning. Då fick jag rida på 4-kantspåret o fatta h galopp på mitten av kortsidan, samtidigt som jag fattade skulle jag vända in honom åt höger.
    (detta har du säkert testat)

    SvaraRadera