måndag 9 februari 2009

Överskottsenergi!

Härligt väder ute och vi har precis vart och tränat lite på fältet.

Jag har nog varit bortskämd att han varit så fantastiskt duktig och positiv till ridningen hittills. Så när det en dag inte känns lika bra så blir man lite frustrerad.
Problemet är att han lider av överskottsenergi, vilket inte är konstigt med tanke på underlaget. Dessutom blir ju såklart problemet mer uppenbart när man håller till på ett fält utan vare sig väggar eller staket... Nåväl, efter totalt ofokus i 20 min som mest gick ut på att vänta ut honom så kunde han äntliget slappna av och jobba på som vanligt.

Jag känner att på något sätt måste energin göras av med, utan att det innebär att vi hamnar i konflikt med varandra.
Jag har varken tid eller lust att sitta på en häst som bara spexar runt, och han kan ju självklart inte hjälpa att det spritter i hela kroppen - MATTE, JAG VILL SPRINGA- FORT- NU!!
Så vad göra?
Tills vidare ska vi nog hålla oss ifrån det där fältet, jag gillar ju visserligen att rida utan staket just för att det ger ett helt annat kvitto på hästens form inte minst hur väl man har med sig yttersidan. MEN, ska det innebära att 50 % av tiden går åt till frustration hos såväl häst som ryttare så känner jag att det får vänta.
Så, vi håller tummarna för ridbart underlag och ökar på till 4 ridpass / vecka varav 2 pass på ridbanan. Jag försöker öka på längden på uteritterna till 45 min och passen på banan till 30 min.
Måste försöka hitta en bra klätterbacke också!

Fick ett mail idag angående en familj som blivit bestulna på en sadel alldeles här i närheten. För inte så länge sedan annonserades även på www.hastnet.se om flera stulna sadlar på Orust. Det är så jäkla trist att man inte ska få kunna ha sina grejer i fred!!
Så tänk på att låsa in era sadlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar