tisdag 17 februari 2009

Tingsrätten

Idag har jag varit i Tingsrätten.

För att göra en lång historia något kortare så var jag där eftersom jag gjort en stämningsansökan mot Ikaroz säljare då vi varit oense om vem som skulle stå kostnader för en nödvändig operation av hästen. Han var vid köpet behäftad med ett fel som ej upptäcktes vid besiktning, dessutom tillkom ytterligare ett fel som enbart var upptäckbart när hästen väl var öppen, dvs på operationsbordet. Detta resulterade i en reservation i försäkringen vilket självklart innebär en värdeminskning av hästen, även detta belopp har vi varit oense om.

Jag har inte sett pengarna i sig som det mest primära utan snarare tyckt att det varit fel att säljaren bara kunnat rycka på axlarna och struntat i att ta något som helst ansvar för felet.

Vad som hände idag var att det startades en slags märklig budgivning där säljaren erbjöd sig att köpa tillbaka hästen.

Ursäkta, men vem f-n köper en sjuk häst till priset av en frisk, bekostar operation och eftervård, står för alla kostnader under 10 månader samt rider in/utbildar för att sedan sälja tillbaka hästen FÖR SAMMA KÖPESKILLING???

Säljaren försökte sedan höja budet ett par gånger, men som sagt: jag har aldrig haft för avsikt att få igenom ett återköp så därför var det inte intressant.

Förutom återköpsalternativet var säljaren endast öppen för en plus/minus-noll variant där vi avslutade processen och var och en stod sina egna kostnader.

Sista alternativet var att välja att gå vidare till en huvudförhandling.

Jag valde att acceptera plus/minus noll alternativet. Jag kände att mitt syfte att säljaren ej skulle gå skadefri ur affären var uppfyllt. Enda kruxet är att pengarna inte hamnar hos mig utan hos hennes advokat. Men det lär nog svida lite i plånboken i alla fall eftersom hon valt ett ombud som rest hit från Stockholm...


Nåväl, nu lämnar jag detta bakom mig - känner att det trots allt är jag som sitter på den högsta vinsten - nämligen hästen!

2 kommentarer:

  1. Stackars dig, måste varit jobbigt.

    SvaraRadera
  2. Glöm det snabbt och tänk framåt. Träna din fina häst åk ut och tävla. Samvetslösa människor ska man vända ryggen åt så fort det bara går. Kram BM :)

    SvaraRadera