tisdag 10 februari 2009

Hur man använder en verktygslåda...

Det blev ett lättare pass på ridbanan i morse. Till skillnad mot igår så kändes han lugn och fin direkt idag :-)
Körde mycket övergångar skritt - trav. Jobbar mycket med att mest rida honom med säte o vikt, vill kunna "gasa o bromsa" med så lite tygel/skänkelhjälper som möjligt. Det fungerar för det mesta riktigt bra och han börjar nu också förstå att tryck från skänkel från ena sidan inte betyder "gasa mera" utan "gå åt sidan". Det är härligt när poletten trillar ned!

Annars är målet just nu att få honom att jobba i en lite lägre form, få upp ryggen och att få fram näsan en liten bit. Speciellt när han har för mycket energi, eller är spänd över något har han en förmåga att bli för hög och avknäppt i nacken.

Något som jag noterat det sista med min egen ridning är att jag faktiskt blivit bättre på att INTE rida runt helt planlöst varv efter varv.
Jag tänker mer i konkreta övningar och jag tror jag har min tränarhjälp C.B att tacka för detta!

Tidigare gick jag nog till 100% på någon slags känsla, typ att det kändes som att man skulle behöva lossa lite här o klämma lite där :-)
Jag inser att jag helt saknat insikt om tex VARFÖR känns det som att hästen är helt stum i högersidan? Hur rör den sig egentligen, och HUR ska jag åtgärda problemet?

Man måste ju börja med att identifiera orsaken till varför något känns fel, tex att hästen skjuter ut bogen, eller faller in med rumpan osv. Steg två är ju att veta hur man jobbar sig ur problemet.
Det känns lite som att man sitter med en verktygslåda och ska skruva ihop en komlicerad grej, du har verktygen men du vet inte hur och när de ska användas.
Ser fram emot mars månad då kommer instruktionsboken, mao vi ska börja få hjälp med träningen:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar