torsdag 26 februari 2009

Fler som känner sig sneda & spända? :-)

När jag läste boken Centrerad ridning av SallySwift skrev hon bland annat om ett tillfälle i en bowlinghall. En tjej som öht inte kunde bowla hade mha av tänket inom centrerad ridning helt plötsligt fått in strike efter strike.

Nåväl, för ett par dagar sedan spelade jag tv-spel med ungarna. Vi har ett sånt där WII -spel där man kan spela även mer "fysiskt", tex i boxningsspelet står man helt enkelt upp och boxas på riktigt (nästan i alla fall:-)

Vi skulle spela golf.

Och vad händer? Mina barn 7 och 9 år vinner överlägset över mig gång efter gång.

Alla mina bollar hamnar snett. Och nu menar jag ALLA.

Deras hamnar rakt och fint- hela tiden. Trots att det inte ens ser ut som att dom siktar!!

Jag fattar först ingenting men börjar sen fundera på hur jag egentligen gör när jag svingar, och inser att jag faktiskt är spänd i armen, säkert för att jag är såååå fokuserad på att sikta rakt.

Så provar jag att bli så avslappnad jag kan i armen, svingar helt utan spänningar.

Vad tror ni händer? Jo, nu går bolljäveln rakt och fint- gång efter gång.

Tja, nu hade jag en articifiell klubba i handen, men det kunde ju lika gärna varit ett par tyglar...

Jag vet ju att man som ryttare påverkar hästen otroligt mycket genom sina egna snedheter, spänningar osv. Men ändå blev det som en liten aha-upplevelse med tv-spelet då det så konkret visade på resultat när man slappnade av i stället för att spänna sig och ta i (som i alla fall gärna jag gör när jag inte får igenom något inom ridningen :-)
Och hur känns det egentligen för hästen om inte ryttaren sitter i balans RAKT över den? Tja, man skulle ju kunna prova att dansa typ balett med en ryggsäck som är snett packad, mer tyngd åt ena hållet- jag menar, hur lätt kan det vara?
Nog filosoferat om detta :-)

Ikaroz har vilat ett par dagar, har vaccinerat och avmaskat - han får ledigt i morgon också men i helgen blir det nya (avslappnade) tag :-)

Gó kväll på er!


2 kommentarer:

  1. Som en slime ska man vara :) Rak över hästen annars blir det skador. Den bistra sanningen. Kram BM :)

    SvaraRadera
  2. Man far lite daligt samvete...

    SvaraRadera