måndag 23 februari 2009

Transportprojektet

Jag köpte en transport för ett tag sedan.
Golv, väggar o tak var bytta -02, gummimattan fräsch osv. Enligt uppgift skulle även axeln vara bytt (vilket den naturligtvis inte var vid närmare efterforskning)

Ett "litet" krux fanns det dock, ena däcket stod snett.

Jag hade nog inte kunnat föreställa mig att det skulle krävas ett sånt arbete bara för att få reda på vad man ska göra åt detta. Bara att få reda på vilken typ av axel som sitter där skapade arbete under flera timmar med mailande, telefonsamtal och ett helt meningslöst verkstadsbesök.

Nåväl, nu har jag i alla fall kommit fram till att det bästa är att helt enkelt byta axeln, och då åker man tydligen på även byte av påskjutsbromsen.

Nästa intressanta upptäckt är att den befintliga axeln inte är bultad fast utan svetsad, dessutom med en extra dragstång som inte ska sitta där. Sitter som ett ufo när leverantören av grejerna frågar om vad det är för infästningar osv, allt är ju för f-n fastsvetsat i stället!! Det blir till att ta fram flexen och kapa :-)

Maken suckar och tycker jag är helt tokig som dragit på mig detta projekt. Men jag ger mig fasen på att det blir bra när jag fått ihop det igen!

För 4000 kr ser den ju rätt fin ut...

Efter ett par dagar i min ägo såg det ut så här...


Återkommer med efterbilder fram i vår....


Härligt väder idag! Efter en liten skrittur jobbade vi någon kvart i paddocken. Kändes riktigt bra, det är ju såååå mkt enklare att rida med staket måste jag säga :-) Lungt och fint med lagom stöd i handen, hade gärna ridit en stund till men tror att det var ett ganska tungt underlag pga den djupa snön så det fick räcka. Efteråt fick han nya skor, skötte sig riktigt bra!

3 kommentarer:

  1. Oj vilket projekt det blev. Tur att det inte var jag som köpte den transporten Då hade den varit tillbaka till säljaren snabbare än blixten. Hoppas allt blir bra och inte allt för dyrt.

    SvaraRadera
  2. Hoppas det blir bra med transporten nu då så att du kan åka till Peter och träna :) Kram BM

    SvaraRadera
  3. Stackare! Nar man koper ngt vill man att det ska funka!

    SvaraRadera