fredag 31 augusti 2012

Åsså en lite hovböld igen....

Prenumerationen hade inte upphört, igår kom det en ny på höger bak. Omslag och gummidojja på och ut i hagen igen, erfarenheten säger att INTE ställa på box, rörelsen påskyndar bölden att spricka upp. Går hyfsat på rakt spår men vill inte belasta trakten. Nytt omslag i morse, ser ngt bättre ut så trycket har väl lättat lite, borde ge sig ganska snart eftersom den har kort väg att vandra upp till kronranden när den sitter så långt bak.
Tur i oturen att den inte kom dagen innan eftersom det då var dags för hoppträning på Högås. Eftersom jag jobbade så red Anna dit (tar drygt en halvtimma) Sen hann jag iaf dit för att kolla på träningen, båda skötte sig fint, Ikaroz är inte direkt världens lättaste häst att hoppa då han lätt tappar flytet och kör helikopterhopp. Nåväl, med lite mer träning så kommer han säkert in i det, märker iaf att han blivit modigare efter terränghoppningen i sommras, känns verkligen som att han fått lite mer självförtroende vad det gäller att ta sig över "farliga" bommar:)
Hade med mig transporten så det blev åktur hem, gick rätt in och backar inte ut. Vet att jag tjatar om detta men efter typ två års lastningsstrul så är det såååååå fantastiskt att det nu funkat helt utan problem senaste halvåret, är verkligen guld värt med en lättlastad häst. OCH jag är glad att jag ändå lät det ta sin tid, att jag efter ett par försök med "tvång" lade ner sådana metoder och istället enbart fokuserade på att få honom att tycka att det är ok att bli lastad, inte att han går med på det pga tvång. Säkerligen hade det gått att hitta en snabbare lösning (med tvång) men jag är övertygad om att risken för "återfall" hade varit mkt större då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar