torsdag 16 augusti 2012

Flappskor?

Glädjen varade inte så länge, närmare bestämt två dagar sen stod han där med en tappsko igen, f-n oxå!!!
Nu börjar vi komma in i en ond cirkel där fötterna blivit svårare att sko pga att det flisats sönder från sömmen och nedåt, alltså inte så mkt att spika i, skit oxå rent ut sagt, är riktigt less på detta. Hade det funnits någon som helst möjlighet att ha honom barfota så hade jag haft det direkt men det går verkligen inte. Funderar lite på att prova flappskor om det kan vara ngt för Ikaroz, någon med erfarenhet av dessa skor?

8 kommentarer:

  1. Vet inte om jag tänker på rätt sorts skor men jag tror vi skodde en travare med sådana beslag. På vilket sätt minskar risken för tappsko om man skor med flappskor? Om jag minns rätt så skodde vi travaren med de beslagen för att han var hallt ofta, och den typen av sko skulle fungera stötdämpande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flappskon är som en halv sko typ, alltså inga traktarmar som det kan trampas på, istället är det en sula som viker sig om dom trampar på den. Sen finns det säkert vissa nackdelar med den så det gäller väl att väga för och emot...

      Radera
    2. Hej jag hade flappskor på min gamla häst pga av att hon hade så dåliga hovar att det inte fanns nåt att sätta sömmen i,och dom fungerade perfekt och efter ett tag kunde hon skos som vanligt,men du kan ju oxå ta hästen till alekliniken och låta björn borg sko han några ggr han är ju kanonbra på skrot hovar ;) isa

      Radera
    3. ja det kan ju vara en idé, problemet är bara att i grund och botten är det inget fel på hovarna, utan det blir problem just för att han trampar av dom så på nåt sätt känns det som jag måste komma åt problemet i den änden...:)

      Radera
  2. Vi ahde det till Suddens mamma och jag kan varmt rekommendera den!!OM hästen mot all förmodan skulle lyckas att trampa av sej skon,fläcker dom inte bort lika mkt!

    SvaraRadera
  3. Jag är supernöjd. Har det fram på Disco, dels för att han ofta fick en spricka + böld bak i trakten, men även för att han ibland trampade av sig skon. Testa, tror inte du blir besviken!

    SvaraRadera