torsdag 3 mars 2011

Det som göms i snö....

Ja då tänker jag på hästhagarna, oj vad mkt gödsel som ska mockas ut så fort det töat klart. I vanliga fall mockar jag hagen varje vecka men nu under vintern har det ju inte funkat att få loss fastfrusna gödselhögar, så nu är det ett rejält arbetspass man har framför sig...
Nu börjar ju isen töa undan och idag var det ju riktigt vårväder :)
Clara har hållt sig i hagen, har inte gått att rida ut ännu pga isen. Ikaroz har bara skrittats lite ute på vägarna så att han iaf hålls igång.
Idag var det sedering och tandrensning (på hemmaplan) för hans del. Jag börjar få upp tekniken och "hitta" i munnen på honom, men jag kan säga att det är vansinnigt trångt att få in handen och få tag i "tussar mellan M3 och M2. Det andra problemstället sitter mellan P4 och M1 (om jag nu har orienterat mig rätt:)
Dett som är lite osmart med ordningen på tandfällningen är att P4 byts sist, den ska alltså knö sig upp mellan M1 och P3.
I Ikaroz fall har det varit väl trångt, vilken gjort att P4:orna blivit snedställda, då uppstår glipor mellan tänderna och därmed problemet att foder fastnar där, vilket senare leder till problem med tandköttet i form av fickor där fodret också samlar sig.
Nu har jag tur i oturen att bästa mostern sett till att ny "tandslipmaskin" införskaffats till Stenungsundskliniken, så på sikt hoppas jag fortsätta korrigeringen där ist för Åby:)
Bjuder avslutningvis på en bild som min dotter tog på vår katt, visst är han söt?:)


2 kommentarer:

  1. En sån söt liten katt!!!Du börjar låta som "värsta" hästtandläkarn nu ju,haha;)Tur att du hade en bild med för jag fattade ingenting utav numreringarna annars...:)

    SvaraRadera
  2. vilket proffs på tandvård du kommer bli. :-) Himla fin katt, det är allt något speciellt med de jamande, små liven.

    SvaraRadera