onsdag 23 mars 2011

Grönt ljus att fortsätta!


Igår ringde min veterinär Ylva på Åby, blev riktigt nervös när jag såg att det var ett Göteborgsnr på mobilen. Hon och kollegan hade granskat bilderna och disskuterat kring dem. Som jag iofs redan visste så ser det illa ut med tydliga förändringar i käkbenet. MEN, de tyckte iaf att eftersom hans allmäntillstånd är så bra, det finns ju inga indikationer på att han skulle må dåligt, så ska vi jobba på under sommaren och därefter ta nya plåtar till hösten. SÅÅÅÅ skönt att jag fick grönt ljus att fortsätta kämpa med vackre gul :)

Nu kommer han stå på Metacam en period (om magen håller, laddar med ProEquo nu redan innan) Det gäller att få honom så smärtfri som möjligt i munnen, och att han är det när han tuggar korrekt. Som det är nu så (även om jag inte ser det) tuggar han "snett" för att undvika det som gör ont, då slits tänderna felaktigt och han sätter även felaktigt tryck på tänderna som gör att de inte rätar upp sig från den snedställdhet de har (och snedställdheten gör att det blir mellanrum där foderinpackningarna skapas)
Helst skulle han stå på smärtstillande under riktigt lång tid, men (förutom att man blir ruinerad, 2500-3000/ månad) så kommer inte hans mage fixa det.

Som alternativ/komplement har jag tittat på Djävulsklo, en naturprodukt som verkar vara det man ska använda då den verkar både smärtlindrande och antiinflammatoriskt. Någon som har provat?

2 kommentarer:

  1. Skönt att få någorlunda postivt besked.Har bara hört talas om djävulsklo men har ingen aning om det verkligen är bra eller inte..Men det är ju helt klart värt att prova!!

    SvaraRadera