tisdag 15 mars 2011

Spretigt pass

Har nog varit ganska bortskämd med att nästan alltid känna mig nöjd efter ett ridpass på Ikaroz. Idag tyckte jag dock att det spretade rejält, från att bitvis kännas ganska illa :( till att tillslut hitta tillbaka till rätt form. Är inte missnöjd med hästen utan mer med min egen ridning, vissa dagar känns det verkligen som att man inte kan någonting. Tja det var väl så känslan var idag i början på passet. I blir hög i nacken, inget stöd i bettet utan det glappar lite käckt hela tiden vilket gör att jag inte håller handen still och då vill han ju definitivt inte söka stöd, ingen ärlig bjudning framåt, känns som att sitta på två hästar samtidigt, en fram och en bak. Stadie två: lägger sig för mkt i handen, bär sig inte.
Problemet löstes genom att för det första göra en liten specialare med tyglarna som hjälper mig att hålla innerhand sträckt och stilla. Sedan fullt fokus på att verkligen DRIVA in honom fram i handen, så fort han glappade i stödet-drivning framåt. Och se där, när jag slutade åka häst och faktiskt började RIDA så gick det ju riktigt bra:)
Avslutade med en hel del galopparbete, premiär för 3 serpentibågar i båda galopperna (dock hellre än bra i högergaloppen, men vi gjorde det i alla fall!!)

2 kommentarer:

  1. Om jag känner dig rätt så är du kanske lite väääl hård i ditt omdöme om din egen ridning ;-)

    SvaraRadera
  2. ha, ha. Nä men jag tycker nog att jag ska vara hård i det fall det gäller uppgifter som jag VET att jag KAN lösa. Åka häst duger liksom inte :)

    SvaraRadera