torsdag 17 mars 2011

Bra pass igår med Ikaroz, red på mer aktivt redan från början och han kändes bättre än dagen innan redan från start. Glappet i tygeln i princip borta, bara att driva på när jag känner att han släpper såatt suget framåt hela tiden bibehålls. En hel del galopparbete, tragglar på med den förvända, åt höger går det riktigt hyggligt. Höger galopp i vänster varv är mycket kämpigare. Dels är han som bekant inte lika stark i vänstergaloppen, sen tycker jag att det är svårare att sitta "rätt" i det varvet, och jag tror också att det minst lika mycket beror på spänningar både hos honom och hos mig. Fokus på att göra det så okomplicerat och avspänt som möjligt, blir han spänd orkar han inte hålla galoppen.
Idag var det Claras tur, fin i formen efter en stund när hon kom fram med näsan och hittade ett lagom stöd (har ju "krullat ihop sig" lite emellanåt) Dock var hon väldigt seg i galoppen, fick tjoa på och leva rövare ordentligt för att behålla galoppen förbi utgången, sen kan hon dessutom helt plötsligt tycka att hon är helt färdig med uppgiften och helst inte ha lust att gå alls. Annat var det för ett par veckor sedan när jag galopperade henne på uteritt bakom Ikaroz, då saknades inte motivation kan jag säga:) Nu är det väl så gott som isfritt ute så det är dags att satsa på lite mer uteritter för hennes del, så ska vi nog få ordning på framåtbjudningen.
Avslutade kvällen med lite lastövning för Ikaroz, vi ska ju iväg i morgon till Åby. Har har ju inte åkt sen i decemberså ville checka läget lite. Verkade positivt så det ska nog inte vara några problem att komma iväg i tid imorgon.

2 kommentarer: