onsdag 9 mars 2011

Härligt med barmark!





Äntligen lite barmark på ridbanan! Underlaget var såpass ok att Clara fick galoppera lite igår. Hon förstår ite riktigt vitsen med att bjuda framåt i galoppen ännu, eller rättare sagt det funkar bra förutom när vi passerar kortsidan med öppningen, där lägger hon i handbromsen rejält. Traven går fint, måste jobba på att få lite mer stöd i bettet, hon blir gärna för "vek"i nacken i dagsläget. Tänka på att jag själv ska vara långsam i min lättridning så hon dämpar takten.
Piabsadeln som jag köpte till Clara och Tuva visade sig vara 16,5 tum ist för 16, så även jag fick plats i den:) Riktigt skön att rida i, dock åker den fram på Clara. Inte så märkbart när Tuva rider men för mkt när jag sitter på. Förhoppningsvis blir det bättre när hon går ner litei vikt då magen verkligen puttarfram hela sadeln. Hon ser ju inte så tjock ut på bilderna, men det beror på att hon blir inte direkt bukig utan bygger på magen rakt ut åt sidorna...
Jobbar på med Ikaroz och har börjat jobba lite mer med galoppen där också. Fick ett litet återfall i helgen och fattade fel galopp i höger varv några gånger. Det var Anna B som red så troligtvis blev det lite miss i kommunikationen. Det "lustiga" var att han även gjorde så för mig dagen efter, fel galopp typ tre gånger på raken, det har ju liksom inte hänt på hur länge som helst?? Nåväl, vi kom till rätta med det iaf och gjorde sedan många fattningar åt båda håll utan problem, så jag hoppas att det bara var en tillfällig grej.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också ha barmark!

    SvaraRadera
  2. Ah... det kanske är en '6-års-fas' ? Jag hade (och har till viss del fortfarande) också problem med galoppen. Helt plötsligt ville/kunde han inte fatta vänster galopp, det blev höger hela tiden. :-/ Märkligt.

    SvaraRadera