lördag 30 maj 2009

Dags att höja kraven lite :-)

Vilket härligt väder! Red först en sväng ut i skogen, sedan ett kort pass på banan. Först lite övergångar skritt-trav. I avsaktningarna gäller det att han inte "dör" och sedan vinglar i väg i nån konstig ultrarapidskritt. Känns dock som att det börjar ge resultat med Pernillas tips, att mata honom framåt med sätet tills stöd kommer i handen, därefter övergång till trav. Så, det är bara att fortsätta traggla på :-)
Börjar nu också sätta lite mer krav i galoppen. Först och främst sitter jag nu ned även i högergaloppen, den blir bättre hela tiden även om det är en bra bit kvar innan den blir som i vänster. Känns som att det är hög tid att få till ordentliga fattningar, vilket vi kommer att prioritera en tid framöver. Eftersom framåtbjudningen varit lite halvtaskig så har jag hittills inte brytt mig så mkt om att han ökat på flera steg i trav innan det blivit galopp. Men nu känns inte längre framåtbjudningen som något problem :-) därav känner jag också att jag vågar hålla tillbaka honom lite mer i fattningen och höja kravet lite.
Närmaste veckorna kommer han nog att få gå på banan lite mer, korta men intensiva pass i kombination med uteritt före eller efter. Vi planerar tävlingsdebut inom 1 månad, därefter blir det nog en liten semester för honom.

4 kommentarer:

  1. Kul att det går framåt!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild Cissi!

    SvaraRadera
  3. Tycker du gör rätt i att ge honom semester efter tävlingen han är ju dock bara 4 år och har utvecklats mkt den senaste tiden.:)

    SvaraRadera
  4. KANONBILD! Det kommer att gå bra för er! :)

    SvaraRadera