lördag 23 maj 2009

Träning & sadelinspektion

Träning i dag. Jobbade innan så jag hade inte möjlighet att flytta honom från gräshagen innan ridningen. Han äter som en tok och jag kände redan på framskrittningen i skogen att han blev helt flåsig, suck. Själva träningen gick mao lite halvdant, han kändes lite däst och loj, jag kände mig ofokuserad. Nåväl vänstergaloppen gick i alla fall hyggligt, känns ganska styrbar där nu:-)
I högergaloppen så blev det ju iaf just höger galopp:-) Har ju nästan alltid stått upp i det varvet, för att underlätta lite för honom, satte mig dock ned lite nu- kanske dags att höja ribban lite och sätta liiite mer krav. I traven var han bitvis för hög i formen, han skulle länga sig lite på långsidorna men det tyckte jag inte alls att vi fick till, vilket jag tror beror just på att han skulle jobbat i lite lägre form. Tappade även stödet i yttertygeln i vänstervarvet igen, hur fasen kan det bara försvinna från en gång till en annan?? Bara att börja om med att få tag i den sidan igen...
En tjej som utbildar sig till sadelmakare kollade förresten på sadeln idag. Höll med om att den låg ngt i bakvikt men bekräftade också att det i alla fall inte beror på att den skulle vara för trång, snarare tvärtom. Mer stoppning bak i bossorna var hennes förslag, tills jag sa att den var luftstoppad :-) Nåväl, hon såg i alla fall ingen direkt anledning att byta sadel så länge han verkade trivas med sadeln, däremot skulle jag testa att sätta i det svart järnet (normalvidd) igen.

2 kommentarer:

  1. Tänk att de som ser så lätt ut ska va så jädra svårt ibland. Tur att man får dom där små kickarna, annars hade man nog givit upp..:)

    SvaraRadera
  2. Ja precis, när det går riktigt bra lever man på det länge :-)

    SvaraRadera