lördag 9 maj 2009

Programridning & barbacka

I torsdags red vi igenom travdelen på LC:1 programmet. Han kändes riktigt fin och stadig. Det var väl egentligen Jossan på sin D-ponny som skulle träna programmet, men då tänkte jag att vi var som minst i vägen om vi helt enkelt red efter henne :-) Väl framme vid galoppen hade vi dock kommit i kapp dem så där lade vi av. Jag hoppas att det blir tävlingsdebut i slutet på juni, då det är en tävling på Tjörn. Dock återstår en hel del jobb med galoppen, så vi får se om vi hinner bli färdiga.
I veckan hade jag tänkt lasta honom och åka till en kompis för att prova att rida på deras ridbana, kan ju vara lämpligt att kolla hur han är i nya miljöer, innan man funderar på det här med tävling.
Passet avslutades med lite barbackaridning :-0 det var första gången på säkert 20 år, jag hade helt osannolikt dålig balans, och Ikaroz var till en början väldigt skeptisk :-)
Efter många om och men lyckades jag i alla fall trava ett helt varv utan att trilla av (medans Jossan helt obekymrat drar igenom hela programmet en gång till- barbacka)
Idag gick unghästarna ut på betet, härligt för dem!! Ikaroz kommer dock att vara inne på natten ett tag till.

3 kommentarer:

  1. Tycker jag du ska göra! Den tävlingen på Tjörn är väldigt trevlig. Det var Discos första start. Han var 4 då som din. Man får ju bara starta en klass med 4 åring så det blev några LC-starter under året. Kanske anmäler jag Disco till LB:1 på Tjörn i år.

    SvaraRadera
  2. Ja, det verkar väldigt trevligt där. Kollade när en kompis tävlade där förra året och det kändes som en lagom lugn miljö att ta ut en unghäst i. Vem vet, kanske vi ses där då? :-)

    SvaraRadera
  3. Tycker du var modig som red barbacka! :) Bra balansträning!

    SvaraRadera