söndag 15 maj 2011

Debut över förväntan







I morse åkte vi till Tjörn, dags för Claras debut i tävlingsammanhang. Hon var som vanligt en klippa vid lastning och körning, väl framme stod hon kvar en stund och käkade i transporten, tog det med ro. Framridningen till en början lite spänt, inte van vid ny miljö och andra hästar på banan. Missade infon om att det var paus 15 min före vår start, valde att sitta av och låta henne pusta den stunden. Sen tappade jag räkningen lite tidsmässigt så helt plötsligt var det ekipaget före oss och då var det ju verkligen hög tid att sitta upp igen :) Nåväl,han ta ett par varv till på framridningen och då kändes hon jättefin och avspänd.
Väl inne i ridhuset skötte hon sig hur bra som helst, kändes verkligen som att hon försökte till sitt yttersta. Ridkänslan var gott och väl 60%-ig, men av någon anledning fick vi väldigt dåligt betalt på galoppdelen, 4:or??? dessutom en felfattning vilket blev en 2:a. I övrigt någon femma och sen 6:or och 7:or, totalt 56,29%.

Kände mig otroligt glad och nöjd över hennes prestation, framförallt att hon inte blev så spänd som jag hade förväntat mig, och att hon var så fokuserad på sin uppgift.

Men seriöst, 4:or på galoppen?? ok att vänsterfattningen kunde varit bättre, och att volten blev lite ojämn pga solkatt i nderlaget, MEN hon galopperar fint i form, bärig galopp i lagom tempo, det tycker jag är en 6: iaf! Ja, ja det är ju bara att tugga i sig och ta till sig, rida MKT bättre väg nästa gång alltså!! :D


Jag summerar att debuten blev över förväntan, även om procenten i sig blev något blygsam. Det är ju känslan som räknas, och den satt där!!

Återkommer med film när den laddat upp.

3 kommentarer:

  1. Grattis vad roligt att hon skötte sej så bra,Huvudsaken är ju att du var nöjd med henne sen att procenten inte blev så hög spelar ju ingen roll.Hon kommer ju att bara bli ännu bättre, duktig ponny.Isa

    SvaraRadera
  2. Kul att hon skötte sig så bra! Man kan undra varför hon fick 4 i betyg? Motivering? Bra att du var nöjd i alla fall. Nästa gång kommer du säkert att få ännu bättre.

    SvaraRadera
  3. Tack Isa!
    Irene:motivering typ: springer in i galopp på flera spår, oval och svajig volt, kolla gärna filmen och säg vad du tycker, du som är van att få bedömningar :)

    SvaraRadera