torsdag 30 april 2009

Roligt ridpass & sadelfunderingar

Nu jäklar har vi hoppat! Fick ett infall i morse och släpade fram några cavalettibommar, ett par bommar och ett par sockerbitar. Började passet med att longera honom i trav och galopp, sedan fick han trava i linan över bomserien, inga problem- han klev på utan betänkligheter. Ökade avståndet mellan bommarna lite innan jag satt upp. Red fram lite till och travade sedan uppsuttet över bommarna. Av sockerbitarna blev det ett minikryss som vi också travhoppade. Till sist lade jag upp bommen rakt mellan sockerbitarna + en markbom, blev 60-70 cm, detta hoppade vi i såväl trav som galopp. Han var verkligen superduktig, verkade som att han tyckte det var riktigt roligt :-)
Tyckte direkt att han kändes mer alert i högergaloppen (blir gärna lite som en gunghäst annars). Avslutade med att rida lite travjobb i 10 min, då kändes han väldigt fin. Provade en variant på övergång trav -skritt, att jag istället för att helt bryta av till skritt bara fångade upp traven och precis innan han tänker bryta av kör jag fram honom igen. Det kändes som att han blev mer alert och uppmärksam på det sättet. När det känns så där bra så vill man bara rida mer och mer, fick verkligen säga till mig själv att det var dags att avsluta.
Ska verkligen försöka att lägga in lite bom och hoppövningar nån gång i veckan framöver, jag tror det kommer att göra honom gott, sedan är det ju väldigt kul med variation oxå :-)

MEN, när jag longerade ser jag hur tokigt det blir med sadeln när han jobbar. Även om den ligger hyggligt när han står still så ser jag att hans rygg blir så mkt rakare vid arbete att sadeln inte ligger an baktill :-( Den blir alldeles för svängd. Han verkar ju iofs trivas med sadeln, men jag känner mig väldigt tveksam. Avtrycket på schabraket ser oxå mysko ut, det konstiga är att tittar man på avtrycket så skulle man tolka det som att sadeln var för rak, alltså tvärt om. Får nog fundera på att ta hit sadelutprovare igen...

3 kommentarer:

  1. Tycker det verkar som om du jobbar honom jättebra. Så duktig han va med bommarna!
    Ja, sadlar är ett kapitel för sig. Har du testat med fårskinnspad? Har hjälpt mig.

    SvaraRadera
  2. Nu har ni haft kul...:) Bra jobb Cissi..:) Övergångarna där du fångar upp är bra. Då slipper du motorstopp...Ha en trevlig Valborg :) Kram...:)

    SvaraRadera
  3. Variation är alltid roligt och nyttigt!

    SvaraRadera