måndag 13 april 2009

Träning igen!

Så var det äntligen dags för vårt andra träningstillfälle! Ikaroz har känts lite vårtrött det sista, lite som att den där sista gnistan har saknats, vilket visat sig framförallt i framåtbjudningen. Pälsfällning och att magen är i olag pga ensilaget är väl de förmodade orsakerna. Men vad jag märkte idag var att det var ju en helt annan häst att rida i och med att vi red vid 9.30 på fm. Det sista har jag faktiskt ridit på kvällstid, och det verkar som att all den tid han leker och stojar med det andra unghästarna under dagen gör att det faktiskt inte finns så mkt energi kvar framåt eftermiddagen.

Nåväl, han kändes jättefräsch idag. Fick jobba lite extra i högervarvet där han fortfarande har lite "bakåttänk" men överlag tycker jag att han kändes jättefin, kunde trycka på honom lite mer nu. Övergångarna till skritt måste vi jobba mkt på, vi har väldigt svårt att "komma igång" där, framförallt i högervarvet. Måste tänka på att vara mer konsekvent och verkligen inte bara låta honom stanna...(fy på mig :-)
Galoppen var väldigt bra idag, vad som hände vet jag inte, men helt plötsligt fanns där verkligen framåtbjudning!!
Sen skulle vi börja jobba med lite sidvärtes, det blev väl lite av kortslutning både för honom och för mig. Vi har ju i princip bara jobbat med det ute på vägarna och då flyttar han sig för väldigt lätta hjälper, i princip att jag vrider om handen ngt och ändrar vikten pyttelite. Nåväl, nu skulle han gå undan för just skänkeln, och han tyckte att det var högst oklart vad det var jag ville... Får vi fila lite på det där i lugn och ro så tror jag nog att poletten snart trillar ned, kände själv att jag var så ofokuserad och red riktigt dåligt i detta moment, så det var inte så konstigt att han inte förstod :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar