måndag 27 april 2009

Funderingar kring sidvärtes

Red för Carina i Lördags. Börjat lite med sidvärtes på banan men det krånglar en hel del faktiskt. Jag tycker det är svårt att koordinera mig, speciellt när han "låser sig". Antingen tappar han framåtbjudningen eller så drar han i väg framåt. Han som annars är väldigt fin i munnen blir lite tjafsig när han inte förstår. Försökte lite själv igår men kände att vi fick backa bandet lite och hitta tillbaka till hans trav. Har tyckt det sista att han varit stum i gången i början av ridpassen, (träningsvärk kanske?) att det liksom tagit lite längre tid innan vi hittat traven där han ska gå. Å andra sidan känns det som att han åtminstone i travarbetet blivit mer liksidig, har lättare att få honom att ta stöd på ytter i högervarvet, och får jag honom dit samtidigt som jag petar på lite med innerskänkeln så känns det som att han kliver på lite bättre :-)
Sidvärtes ute på vägarna funkar däremot mkt bättre. Inne på banan blir det mer att man ska "skynda sig" att få till något innan långsidan eller diagonalen tar slut. På vägen känns det mer avslappnat, får man inte till det direkt så händer det väl 50 m längre fram, och jag tror därmed att jag inte låser mig (och inte hästen heller) på samma sätt.
Funderar på att börja tömköra lite igen, kanske det kan vara en bra idé för att få till sidvärts?
Usch vad det är svåååårt.... :-)
Tips & ideér?

3 kommentarer:

  1. Fortsätt att rida sidvärtes på vägen ett tag till. Det funkar ju...Å han stärker sig och ni slipper spänningar...:) Tömköra är bra...

    SvaraRadera
  2. Han är ju inte så gammal ännu, så att om han fattar vad du menar o gör rätt ute, så är det ju jättebra. Fortsätt att "leka fram" det när du rider ut. Vänta lite på ridbanan, ändå ingen ide om det blir en låsning. Ta det i hans takt. Det är ju en svår grej att göra för en ung häst!

    SvaraRadera
  3. Ni har så rätt :-) På banan har jag nu provat att fokusera mer på att framdelen ska följa diagonalen, i stället för att hänga upp mig på om bakdelen flyttar sig eller inte. Det blev bara en liiiiten tvärning, MEN det flöt på framåt på ett annat sätt :-) Mer lek o mindre allvar är nog ett bra att tänka, vi ska köra på det!

    SvaraRadera