söndag 15 juli 2012

Träning Anna Blomberg

Tränat för Anna Blomberg idag, roligt och jobbigt:) Hon sa vi ett tillfälle att "det här är bra styrketräningen" och menade såklart för hästen men jag undrar om det f-n inte var lika jobbigt för mig.
Skämt åsido, det SKA inte vara så jobbigt att rida, det stora problemet är nog att jag bitvis typ glömmer att andas, samt då även spänner mig i axlarna (det senare påpekade hon och det kände jag också att jag gjorde) I övrigt är jag riktigt nöjd med att jag tycker jag sitter mkt bättre, är stadigare i överkroppen och känns (oftast) som att jag kan sitta med en avslappnad skänkel. Sen blir det ju lite svårare att behålla sitsen och inte börja spänna sig här och var när jag ska "ta igenom" ngt. Supernöjd med allt travarbetet, härligt gung i ryggen. Fick bra hjälp med skänkelvikningar och öppnor, tappar han bjudningen där ska jag inte vara rädd för att skjussa fram honom ordentligt, spelar ingen roll om jag just då tappar böjning/tvärning. Efter ett par gånger fick vi till en riktigt fin skänkelvikning, har aldrig tidigare haft sådant flyt och därmed kunnat behålla det mesta av hans fina trav genom hela diagonalen, härligt:) Vänsteröppnor fickjag ta hjälp av väggen och rida förvänd öppna ist, detta pga att han generellt inte svarar så bra på min vänsterskänkel.
Galoppen gick hyffsat men har känts bättre. Övergångar galopp-skritt = svårt. Skulle samla honom för min innertygel vilket jag tyckte kändes bakvänt. Tanken var att jag då samtidigt, på volten alltså, i övergången skulle flytta honom ngt undan innerskänkel. En del miss i kommunikationen, jag brukar ju samla för yttertygel medans förhållning i inner betyder bryt av. Å andra sidan så har jag ju inte lyckats så bra hittills med galopp-skrittövergångar, så kan ju vara värt att tänka om?:)
Enda negativa med träningen var att det var väldigt svårt att uppfatta den aldrig sinande strömmen av instruktioner, hade önskat ett headset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar