torsdag 26 juli 2012

Connemarariks

I helgen är det Connemarariks i Norrköping, tyvärr jobbar jag, annars hade jag gärna åkt dit. Min bror m familj bor ju där så det hade ju vart ett ypperligt tillfälle att hälsa på dem oxå, men tyvärr får ju jobbet gå först...Nu får jag hålla tummarna på distans för Clara och Jessica. Förutom en ren utställningsklass ska de starta en Hunterklass, "ge sin ryttare en behaglig ridtur" tycker jag låter som Clara i ett nötskal! :)

Working hunter klass

I working hunter klass strävar domaren efter att kora den bästa hästen för ”jaktridning”. Den ska ha bra kondition och ge sin ryttare en behaglig ridtur. Ponnyn ska ha en bra galopp, kunna skritta avslappnat samt kunna hoppa med bjudning utan att rusa.Hinderhöjd 60-70 cm. Klassen är öppen för ekipage som inte placerat sig i hoppklasser på hinderhöjderna 80-100 cm beroende på kategori.
BedömningI ridklasserna bedöms ekipagen utifrån hur väl varje delmoment utförs. Bedömningsprotokollet kommer alltid att innehålla omdöme om:
- Ridning i grupp
- Hoppning (hästen ska bjuda framåt och ta sig an uppgiften på ett positivt sätt)
- Helhetsintryck (hästens / ryttarens utrustning o puts)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar