torsdag 26 juli 2012

Fysträning ryttare

Är ni duktiga på att fysträna er själva? De flesta ryttare är det inte, och jag har hittills tillhört skaran som bara tränar hästen, men nu ska det bli ändring på det!
Har varit ute och sprungit (långsam jogg) ett par gånger för att börja försöka få upp kondisen lite. Jag har aldrig varit intresserad av att springa och aldrig haft ngn bra kondition, har nog i ärlighetens namn aldrig orkat springa mer än max 2,5 km.
Nåväl, första passet sprang jag lite för fort och efter ca 1 km var det helt stopp, resterande 2 km växlade jag mellan att gå/jogga. Grym träningsvärk dagen efter, trodde inte jag var SÅ otränad :(
Igår sprang jag lite långsammare, typ 7 min/km och då var det inga problem alls att springa till stallet vilket är 1,8 km, blev inte ens andfådd :) efter 5-7 min paus där (fodrade hästarna) sprang jag samma sträcka hem igen, avslutade med en backe och då blev jag rejält flåsig. MEN, det kändes faktiskt riktigt skönt, vilket förvånade mig, ännu mer förvånande var att jag idag inte hade någon träningsvärk alls:)

Nu ska det bli 3 springpass i veckan, med som första delmål att komma ned till 6 min/km, därefter 5 min/km.

Vill även börja med lite annan träning, hittade här en bra sida angående bålstabilitet, ngt som är viktigt inte minst för oss ryttare TRÄNA BÅLSTABILITET

Hur behålla motivationen att träna då?
För det första väljer att se det hela som avsutten ryttarträning, att min egna träning ska ge resultat i ridningen. Att i "övriga livet" få en bättre kondition/mer styrka etc är tyvärr inget som är tillräckligt motiverande för mig. det skulle möjligtvis kunna vara om träningen kunde hjälpa till att få bukt med mina ryggproblem.
För det andra väljer jag att skriva om det på bloggen, vilket gör det svårare att "smita undan" :)


1 kommentar: