lördag 12 maj 2012

Händelserikt pass

Jag och Tuva hade planerat att ta premiärturen ut tillsammans igår. Dock blåste det så in i norden så jag insåg att det inte var något lämpligt tillfälle för detta, så vi beslutade att rida samtidigt på ridbanan istället. Det var lite jobbigt med blåsten, Tuva hörde inte vad jag sa, eller rättare sagt skrek, helt omöjligt att göra sig hörd...Nåväl, fröken ville absolut prova att galoppera själv (har bara gjort det när jag haft dom i lina) Det gick över förväntan ända tills hon tappade ena stigbygeln, hon hade då lite svårt att få stopp och försökte (enligt mina tidigare instruktioner) att stanna honom mot staketet. Han stannade till nån sekund men vände sen raskt vidare åt höger varvid det stackars barnet åker av och landar dubbelvikt hängandes över staketet. Det såg sjukt komiskt ut men den stackarn slog sig och blev rejält ledsen:(( Försöker trösta henne samtidigt som jag håller i Ikaroz som hela tiden försöker klia sig på mig, samtidigt som Ceasar jättenöjt galopperar själv runt, runt runt...lugnt och sansat iofs men han hade ingen lust att sluta utan ville bara fortsätta, tillslut fick vi iaf tag i honom :)
Mitt eget ridpass kom liksom i skymundan vilket var synd för det lilla jag fick ridit hade jag en riktigt bra känsla,  
tror att jag börjat hitta receptet på hur jag ska lägga upp uppvärmningen, väldigt enkelt: övergångar, övergångar, övergångar, samt att så tidigt som möjligt få in lite galopparbete. På detta sätt känns det som att han blir mer alert i ett tidigare stadie än förut. För övrigt kändes vänsterbogen som att den var på plats redan från början, tror det gjorde gott att få masserat bort lite spänningar där:) Känns överlag som att vi  är på väg över en tröskel på väg mot en lite "högre nivå". I veckan lyckades vi tex få till halt från galopp (ngt skrittsteg blev det nog, men ändå att betrakta som godkänt:) vilket varit ett moment som tidigare kännts som en omöjlig uppgift. Slutor går fint ute på vägarna, hade önskat lite bättre flyt på ridbanan. Däremot kan det brista rejält i konststycket att rida rakt fram, att göra en halt osv. Så hur kul det nu än är med lite mer avancerade övningar så MÅSTE ju grunderna vara ordentligt befästa, och framförallt att de underhålls. Funkar inte gas, broms och ratt till 100% så kan man ju inte heller förvänta sig att komma vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar