onsdag 1 februari 2012

Fel var rätt ändå...

När vi var på Lundens djurhälsa i höstas provade vi ju ut ett bett till Ikaroz, jag var då väldigt förvånad över att jag hade använt ett 1 cm för långt bett, trodde jag hade såpass koll på läget. Av en händelse hittade jag nu på Torbjörn Lundströms (han som utbildar veterinärerna på tänder)hemsida:

"I vissa fall kan en fast bettring vara att föredra. Denna typ av bettring fördelar trycket mot mjukdelarna över en större yta.
För att dessa betsel skall ligga bra måste man gå ner minst en centimeter i längd."


Då har jag ju inte använt fel storlek iaf! Jag använde ju tidigare ett tredelat m rörliga ringar på 12,5 cm, och det vi provade ut var ju med fasta ringar, 11,5 cm, men då SKA det ju alltså skilja minst 1 cm:)
Oavsett så tycker jag att det nya bettet ligger mkt bättre i munnen så vi fortsätter med det, men det var ju tur ändå att jag såg detta, OM jag skulle vilja ha ett med rörliga ringar så hade det ju blivit helt tokigt om jag även där använt ett 11,5 cm...

2 kommentarer:

  1. Fick lärt mej det när jag hade tandläkarn till Suddens mamma för ca 12 år sen,men jag hade faktiskt glömt bort att det var annorlunda strl för fasta resp. rörliga ringar.....men nu fick jag ju en "ja just det så var det ja";)

    SvaraRadera
  2. Man lär sig något nytt varje dag och sedär, nu var vi minst 3 som lärde sig något nytt på hästfronten i dag.. detta tack vare att du skrev detta inlägg. :) så Tack för det!

    SvaraRadera