torsdag 2 februari 2012

Ledig dag

Ledig dag i stallet, härligt:)
Åkte dit kl 8, släppte ut alla hästarna, ja det är ju inte så många utan bara 6 st. Kl 9 kom hovslagaren, dags för nya pjucks på Clara. Mockade och fixade med maten under tiden. Därefter blev det en tur ut på Clara. Halt som attan, hon är ju dessutom oskodd bak:( Men vi fick till ett hyfsat vettigt pass med lite jogg på asfalten, därefter skuttade vi lite naturhinder, hon är sjukt skojig att hoppa med! Avslutade med lite travjobbövergångar på lilla volten (enda delen som är platt o lite snö på) på ridbanan. Samma upplägg med Ikaroz, dock fick jag ge fasen i att hoppa det "höga" stockhindret, jäklar vad löst jag satt, ingen hit att hoppa honom i termobyxor, man glider ju omkring som attan inne i byxorna liksom. Avslutade med lite solarium idag oxå, viss oenighet rådde till en början men sen stog han ganska duktigt på rätt plats.
Lunchfodrade vid 13 och åkte sen hem för att fixa med mat och lite annat hemma, jaha och nu närmar sig klockan 17 och dags för en tur tillbaka och ta in dem, tur att det inte är längre bort än 2 min med bilen:) Ärligt talat, man hinner ju inte jobba oxå eller? Jo, på nåt sätt ska man ju även klämma in jobb och familj också. Nu jobbar jag ju oftast 75% men i perioder blir mer. Deltid har ju liksom hängt med för att man har "små barn", inser dock nu att dom i år blir 10 & 12, inte så små längre alltså:) Men att gå upp på heltid och ha två hästar känns helt ohållbart tidsmässigt, iaf med mina arbetstider, skulle inte ens funka att ha en häst då. Hur hinner ni andra med?

5 kommentarer:

  1. Inte är det enkelt. Heltid o lång resväg till jobbet. Det som räddar mig är blandade arbetstider o att jag har stallet hemma. Har en man som är snäll o tar in hästarna varje vardag. Svårast är lunchfodringar om ingen av oss är hemma. Vi har dock snälla grannar som hjälper de ggr vi inte kan. Har begärt tjänstledigt så att jag jobbar 80% men inte blivit beviljad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja lite mer blandade arbetstider är ju helt klart bättre, hade gärna haft det så om det hade vart möjligt. Skönt med snälla grannar:) I förra stallet löste vi lunchfodringen genom att både frukost o lunch packades i småmaskiga hönät fastsatta i en låda, funkade superbra, maten fördelades jämt under dagen

      Radera
  2. Jag jobbar typ alltid kvällar och helger så jag kan ju alltid vara i stallet på dagen :) känns lyxigt men blir även lite tråkigt ibland när det inte är någon annan i stallet som jobbar så :/ men men. Har ju inga barn så just det tar inte så mkt tid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det blir ju en helt annan grej så länge man inte har familj (och hus/trädgård...). Jag hade ju häst/ar fram till ett par år innan barnen kom (och hyrde bara ett pyttehus=inget jobb me det)och jag minns inte att jag tyckte det var svårt att hinna med då, fast då pluggade jag ju under rätt många år så då var det väldigt fritt med tider och så...

      Radera
  3. Vet inte hur jag ska ha tid till att börja jobba igen,men innan jag gick på mamma ledighet så funkade det nog mkt pga av att jag jobbar oregelbundet...visst lite körigt ibland om man skulle jobba kvällen och började 13.30,men kom man bara upp i tid på morgonen så hann jag med väldigt mkt!

    SvaraRadera