lördag 9 juli 2011

Tappsko igen :((

Jaha då rök samma framsko IGEN, nu har han dessutom trampat in tåkappan i sulan med en blödning som följd, är tydligen inte meningen att han ska hållas igång?? Mycket tröttsamt,och den lär ju inte sitta på bättre nästa gång, för varje gång han drar av den så finns det ju allt mindre att spika i. Ska man rent av ta av skorna och bara låta han på i hagen några veckor så hoven får chans att växa ut? Nu är han iaf tyvärr rejält halt, oklart om han "bara" är superöm för att han är utan sko och hoven för kort, eller om det har med "tåkapptrampet" att göra, troligtvis är det båda orsakerna.

9 kommentarer:

  1. Fy va tråkigt:(( Risken finns ju att hoven blir ännu sämre utan sko i ngr veckor tyvärr....

    SvaraRadera
  2. Tror du det om han bara går på gräs? Det finns inga stenar/grus/berg etc i hagen som kan slita/fläcka hoven. Ja jag vet varken ut eller in, Hovis får väl avgöra vad hon tror är bäst...

    SvaraRadera
  3. uusch.. jäkla otur. :-( har du sådana där easy-boots eller liknanade? Den kanske kan hjälpa honom tills hoven har växt ut lite mer.

    SvaraRadera
  4. VK, nä jag har bara en enklare plastdoja att sätta ovanpå ett hovbandage, men börjar helt klart fundera på nån form av easy-boots, har du använt sådana?

    SvaraRadera
  5. Vet ju inte hur Ikaros hov-kvalitet är men har dom börjat att "fläcka" hoven brukar dom tyvärr göra det även på mjukt underlag...Jag köpte ngr bra extra-skor som ser ut som joggingskor för människor som även gick att rida med,funkade perfekt tills hoven hade växt ut tillräckligt.Använder nu ett slags nagellack som heter Tuff Stuff som jag penslar på 2-3 dgr i veckan för att undvika sprickor, kan rekommendera det varmt mot sommar-hovar!!

    SvaraRadera
  6. MMCS, nä han har ju inga superhovar direkt, spricker lätt från söm och nedåt iaf sommartid. Nu är det tydligen inget alternativ att låta hoven vara/gummidojja, då det tydligen måste på en sko m sula för att skydda sprickan i sulan så det inte kommer upp bakterier o skit där. Och med sula sitter ju skon ännu sämre... :( Får försöka ha boots, men det känns ju inte helt enkelt att ha 24 h om dygnet utan att det ska börja skava....

    SvaraRadera
  7. Man ska absolut inte ha bootsen mer än några timmar per gång.. Det står på när man köper dom. Så att du inte köper några i onödan menar jag :)

    SvaraRadera
  8. Emma, jag menar inte såna boots man har istället för skor, utan vanliga boots som man har för att skydda mot balltramp eller som i mitt fall- som skydd mot att han trampar av sig skon:)

    SvaraRadera
  9. Haha okej då fattar jag :D sorry ;)

    SvaraRadera