fredag 10 december 2010

Besök hos sadelmakare och Åby

Jaha då har man den hårda vägen fått lära sig hur det känns när bommen i sadeln är av. Köpte ju en osedd (billig) sadel som var tänkt till Tuva o Clara, men det var en liiiten metallgrej som stack ut på undersidan (vilket inte säljaren upplyste om)
Igår bar det av till sadelmakaren www.sadelmakare.tk och han konstaterade snabbt att järnet framtill hade gått av. Så nu är det bara att kasta den :( Hade i övrigt en trevlig och lärorik stund hos sadelmakaren, kommer definitivt att ta hjälp av honom i framtiden. På eftermiddagen red Tuva på Clara, jag har dem på lina och Tuva tränar på att rida lätt, börjar hitta balansen riktigt bra nu, Clara är helt fantastiskt snäll och tålmodig :)
Idag har jag vart på Åby med Ikaroz. Gick hyggligt att lasta i morse, 20 min. Står som ett ljus när jag kör, vilket gör att jag faktiskt vågade åka ensam idag. Kom fram i god tid. Mötte upp min moster Lotta som tog det som utbildningstid att vara med på tandkorrigeringen. Toppen att hon är med, är värdefullt att ha henne att bolla med när det är ngt som strular med hästarnas hälsa. Status på munnen var väl ungefär som förra gången, något annat var väl inte heller förväntat då det kommer att krävas ett antal korrigeringar innan man förhoppningsvis ser en förändring. Kommer dock ställa honom på smärtlindring under 10-14 dagar nu. Han är väldigt öm vid tandfickorna och risken är att han (även om jag inte ser det) ev tuggar "fel" pga att det gör ont. Ska beställa hem ett nytt preparat att hämta ut på apoteket, skulle vara mer skonamt mot magen än fenylbutazon.
När vi skulle hem tog det bara ett par minuter att lasta (senaste tre gångerna har det faktiskt gått så snabbt just när vi ska hem) jätteskönt :)

5 kommentarer:

  1. Tycker synd om er. Skönt iaf att lastningen går bättre.

    SvaraRadera
  2. Ojdå,lite oturligt med sadeln.....Skönt att lastningen verkar gå bättre och hoppas att tänderna snart blir bättre också!

    SvaraRadera
  3. hmm, någon form av tandreglering? Vad gör de när de korrigerar? Tycker också synd om er. Otur med sadeln (jag har en finfin hoppsadel till salu.. hint-hint ;-) ..garanterad hel i bommen!) .. framgång med lastningen.. och tråkigt med strulet med Ikaroz mun.

    SvaraRadera
  4. VK, det kallas väl avlastning det som görs med tänderna och innebär ungefär att motstående tand i överkäken görs lägre, så att den inte ska trycka ned foder på samma sätt i underkäkens mellanrum. Sadel får vi nog vänta med lite nu, det är lite dyrt med dom där tänderna....jag har ju två sadlar ändå, det är ju det att Tuva borde haft en 16" med korta kåpor.

    SvaraRadera
  5. Vilken otur du har haft för nu kan det väl bara bli bättre,skönt att lastningen tar mindre tid nu.isa

    SvaraRadera