söndag 21 november 2010

Träningar

Äntligen lite träning för egen del :) Idag är det tänkt att vi ska komma iväg och träna lite för en tjej som är dressyrelev hos Jan Schöneman. Hoppas få filmat en snutt sedan. Annars har vi ju inte tränat för någon sedan i sommras, när Jennie var här, förstår inte att det ska vara så svårt att ta sig iväg, lite har det väl att göra med det här med hans tandproblem som bitvis är betungande både tidsmässigt och inte minst ekonomiskt.
Däremot har jag ju själv några elever vilket är jätteroligt. Varje onsdag har jag två tjejer (ev kommer ytterligare en) varannan lördag en tjej på ett annat ställe, och så Klivija och Madde då som ska ha hjälp lite tillfälligt.
Dels är det otroligt nyttigt för en själv att hålla lektioner. Där jag själv tidigare ridit på känsla har jag nu blivit tvungen att verkligen ta reda reda på vad som händer lite mer "rent tekniskt" för att verkligen kunna förklara för någon annan.
Att läsa på har öht varit otroligt nyttigt, och kanske, iaf från min sida, ett hittills underskattat sätt att inhämta såväl teoretisk som praktisk kunskap.
Rida med handbromsen i tex, det gör väl inte jag, eller? Läste på en intressant blogg om detta och bestämde mig för att under ett pass i princip enbart fokusera på att inte backa innerhand, resultatet var slående... Även o man bara backar ack så lite med handen så påverkar det hästen negativt, har man en häst som jag med temperament åt det mer flegmatiska hållet så upplevs hästen som lite trög och inte framme för hjälperna, men släpper man den där handbromsen så att motorn kommer igång, då börjar det hända grejer :))

1 kommentar: