söndag 11 oktober 2009

Träning


Det var träning igår. Galoppen gick hyggligt, men tyvärr inte travarbetet, då vi skulle jobba lite med sidvärtes. Spänner sig och går inte undan för skänkeln, tappar formen, blir för hög och är inte eftergiven. Har analyserat passet fram och tillbaka och kan inte komma fram till något annat än att jag måste gå på min egen magkänsla vad det gäller vilken väg man ska välja.
Det är väldigt viktigt att det känns rätt, om jag möter för mycket motstånd hos min häst beror det på antingen på att han inte orkar eller att han inte förstår.

Nåväl, idag var det nya tag. Nu var han helt avslappnad, frustar mkt i traven vilket är ett tecken på att han släpper spänningar. Kändes mjuk och fin, flera bra fattningar från skritt. Rider lite på en 4-kantig "volt" med halva framdelsvändningar i hörnen för att få in sidförande skänkel. Lite sidvärtes på diagonalen i slutet, gick bra åt höger :-) Nu ska han få "höstlov" på 1 vecka.

Longerade Clara med sadel o träns. Hon accepterar bettet bra, men var lite spänd för gjorden idag igen. Efteråt tog vi en liten promenad i skogen, i slutet kunde jag sätta foten i stigbygeln och hänga mig över henne :-) Hon är duktig, hoppas att snart komma igång med tömkörningen också.

2 kommentarer:

  1. Låter som om du tränar bra!

    SvaraRadera
  2. Sicken duktig busponny! Hon kommer bli underbar! Tror Anna

    SvaraRadera