fredag 9 oktober 2009

In i ena änden ut i den andra...

Fått svar på höanalys och träckprov.
Ikaroz hade 0 EPG och Clara 100 EPG, så det blir ingen avmaskning.
Höanalysen såg bra ut och enda korrigeringen som jag verkar behöva göra är att minska Ikaros mineralfoder, räcker med halva givan. Egentligen är det väl i princip för att täcka upp selenbehovet som jag behöver mineraler, men det blir ju samtidigt lite överskott på de andra mineralerna. Finns kanske något rent selentillskott att köpa i stället, tips någon?
Pållarnas matsedel:
Clara
Hö 7 kg
Mineraler 60 g
Havre 250 g
Betfor 5 dl
ADE vitamin 1/2 skopa
Halm, fri tillgång inne

Ikaroz
Hö 11 kg
Mineraler 60 g
Havre 1-1,5 kg
ADE vitamin 1/2 skopa
Halm, fri tillgång inne

Hovis var här i måndags, Ikke fick nya skor, Clara behövdes knappt verkas, han fixade bara till formen lite, hon fick beröm för sin fina hovkvalité!

3 kommentarer:

  1. Hej! Du kan köpa selen på apoteket, det heter tokosel. 1 skopa om dan räcker för att täcka upp selen behovet. Det är receptfritt.
    Mvh Sanna

    SvaraRadera
  2. Jag kom på att jag skrev fel dosering. Det ska var 1 skopa i veckan, inte 1 skopa om dan. Förlåt mig! Mvh Sanna

    SvaraRadera