fredag 30 oktober 2009

Fräsch igen :-)

Det var stengalla och inte hovböld, alltså trampat på typ en sten och eftersom han har såpass tunna sulor så får han lätt en blödning, blir som ett blåmärke vilket såklart gör ont att gå på :-(
Nåväl, igår vände det rejält och idag såg jag inget när jag provlongerade honom på volt. Skönt, så i morgon sätter vi igång igen.
Lasttränade båda igår kväll, nu fick de öva på att gå in på smalare, har införskaffat en trekvartsbom, så tanken är att minimera antalet moment när man ska lasta själv, alltså att slippa böka med att flytta mellanväggen. Båda gick in direkt, men det var Clara som fick dagens guldstjärna:-) Hon står kvar när jag går ur transporten, totalt obekymrad. Ikaroz backar gärna ut när han tycker att han är klar....

5 kommentarer:

  1. Skönt att han är bra igen!

    SvaraRadera
  2. ja, jätteskönt. Nu hoppas jag att inget ska hindra oss från att komma iväg till Lysekil om två veckor i stället (om vi får plats alltså:-)

    SvaraRadera
  3. Puh.. kan inte mycket om stengallor, men de släpper alltså fort ? Är det som ett blåmärke i yttre delen av hoven? Ger du honom något speciellt för hovarna? Gör hovslagaren något speciellt?

    SvaraRadera
  4. Ja de går över inom typ 4-7 dagar (påIkaroz iaf)Ja, det är typ som ett blåärke, men exakt var i hoven vågar jag inte säga. Jag ger inget speciellt för hovarna då det inte är ngt fel på kvalitén i sig, det är mer att sulan är lite tunn, och dessutom lite platt, kommer alltså närmare marken (och stenarna)Han har ju hittills varit oskodd bak, då Hovis menat att han troligtvis hade fått stengallor ändå. Dock har vi beslutat att prova att sko honom bak nu, jag tror ju det hjälper att han "kommer upp"lite från marken.

    SvaraRadera
  5. Det är ju precis som Frasse. Tunna sulor och platthovad. Han tappade en framsko i somras och sedan har vi haft det 'gående' kan man säga. :-/ Jag ger SteelJoint och fosfortillskott just nu och hoppas att det skall hjälpa till lite. Skor ca. var 5-6 vecka med equipak fram.

    SvaraRadera