lördag 27 oktober 2012

Ja vad ska man säga...

Helt fel hade jag nog iaf inte, en hovböld har nu spruckit upp. (höger bak) Jag påpekade på kliniken att han dagen innan varit öm för tryck precis där hålet är nu, men som jag skev i förra inlägget letades inte efter hovböld. Har fått en second opinion på plåtarna (och inväntar ytterligare en) där åsikten var att "bakåtrotationen" troligen inte är orsaken till hans hälta, inte minst med tanke på att det nu visade sig finnas en hovböld. Nu har ju vänster bak spökat också och där har jag ju inte sett  någon uppsprucken böld ännu, å andra sidan var han ju 100% ren där på kliniken (men öm vid tryck med visitertång) Tja, jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser av detta, oavsett vad som orsakat hältan så ska ju vinkeln bak korrigeras, även om det inte är det som är hältorsaken just nu så skulle det ju kunna bli framöver om det inte åtgärdas.

Höger bak, hovben tippar bakåt

Vänster fram, hovben normal vinkel


Uppsprucken hovböld

4 kommentarer:

  1. Suck, de borde lyssna mer på djurägaren. Ofta har man en aning. Minns när jag önskade Ehrichiaprovtagning på en häst o jag fick ett fnys till svar. Efter drygt halvår/år med behandling av leder osv togs ett prov som var positivt o då slogs det "på stora trumman" med intravenös antibiotikabehandling, mm mm. Man kan iaf diskutera med ägaren.

    Säkert skönt för honom att bölden gått upp. Har du testat flappsulor? När jag började använda dem försvann bölderna på Disco. Trampar heller inte av sig skorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tröttsamt...blev hästen bra sen då?

      Har inte provat flapsulor än men pratat om det med Hovis, om jag minns rätt menade han att det var ett tänkbart alternativ för Ikaroz men att det skulle kunna bli tryck från flapsulan mot hans egna sula (eftersom han inte är så urskålad i hoven) och att vi i så fall skulle vänta till vintern då man använder en mer öppen form av sula (som inte funkar när det är lerigt)Jag tror det var så, ska även höra om detta med klinikhovslagaren.

      Radera
  2. Du har väll snart gjort dig förtjänt av en liten utmärkelse, med tanke på hur många hovbölder du hafft på Ikke.

    SvaraRadera