onsdag 24 oktober 2012

Inte vad jag trodde...

Klinikbesöket i korthet:
Nån hovböld hittades inte, å andra sidan togs inga plåtar i syfte att hitta några heller (så jag kan fortfarande inte helt släppa det spåret....alltså att det finns en hovböld i kombination med fynd nedan)
Efter att ha blivit uppskrämd med teorin att det skulle kunna vara fång (????) kunde konstateras att inget på rtg talade för den diagnosen.
Däremot syntes i princip motsatt fenomen, vid fång tippas ju hovbenet framåt, i Ikaroz fall har det tippat bakåt i båda bakhovarna, vilket har att göra med att han är för låg i trakterna. Han växer över huvudtaget väldigt lite i sina trakter vilket inte gör det helt enkelt att korrigera, jag antar att det kommer att krävas typ nån form av kil på skon. Idag skedde dock ingen korrigering eftersom de ansåg att han hade för ont, så hemgång med Metacam och frimärkshage m mjukt underlag (har öst ut massa spån) Efter 2 v vanlig hage igen och sen återbesök om 3 veckor då med "korrigeringsskoning."
Tja, inte så kul men det känns ju som att det ska gå att få ordning på.....tror jag.

3 kommentarer:

  1. Jobbigt för dig men ändå bra att dom hittade en orsak som förhoppningsvis går att rätta till. Jag håller tummarna för er! Hälsn Marika

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna att det går över...

    SvaraRadera
  3. Det är alltid bra när man får ett konkret svar på varför hästen har ont. Hoppas det är lätt att korrigera och att ni snart är på banan igen. Kramar Emelie

    SvaraRadera