söndag 28 mars 2010

Uppsittning lilla grå

Clara har haft semester i ca 1 månad, dels pga underlaget men även för att hon gjort sig förtjänt av en mental paus. Hann ju rida henne ca 10 ggr, varav galopperat en gång ute och en gång på ridbanan.
Nåväl, idag åkte sadeln på igen, longerade först en stund, det var full fart men lugnade snart ned sig. Satt upp och skrittade några varv på volten och kände mig nöjd med det för idag, duktig tjej!

Mätte henne sedan, 144 cm fram och 147 cm bak.... Undrar just hur hon kommer att se ut som färdig? Bilder nedan är på hennes mamma Celica, på första bilden är hon 5 år, på den andra tror jag hon är ca 17 år (och 9 föl senare:-)

Planen för Clara de kommande två månaderna är att hon ska jobbas 2-3 ggr i veckan,varav uppsuttet 1-2 ggr, övrigt arbete kommer bestå av löshoppning och tömkörning. Sedan väntar semester på sommarbete med hel vila till att börja med, efter några veckor kommer jag nog dock att ta en liten tur emellanåt, så det inte blir att helt börja om från scratch till hösten. Även löshoppningen bör ju underhållas med tanke på treårstestet.
Nu när underlaget tillåter har jag kunnat börja jobba med galoppen på I, vänster galopp är SUPER, höger är det......inte. Igår vart han helt tossig, typ -jag är unghäst och har aaaaallldrig galopperat med ryttare förut!!!
Nåväl, efter en stund började det rätta till sig någorlunda, men det ligger supermkt jobb innan vi närmar oss kvalitén på vänstergaloppen. Öht känns det lite motigt i högervarvet, lite låg, lite lång lite jag vet inte vad. Är i behov av Pernillaträning NU, men måste få ordning på transporten och därmed kunna avsluta den påbörjade lastträningen.

3 kommentarer:

  1. Kul med lilla grå! Dax att vi löshoppar ponnysarna snarast! Ska bli så kul att se vad busfröna tycker om det :-)

    Låter nästa sunt att duktiga Ikaroz får ett spel, han som sköter sig så jämt! Det är inte så att vänstergaloppen numera är super och det är därför som högergaloppen känns dålig? Vänstergaloppen VET jag numera efter att ha testat att den i alla fall är lovely! :-)

    Du vet att du får låna min transport om du vill!

    SvaraRadera
  2. he,he, nä men det var på nivån kan inte svänga öht...fick svänga enbart mha ytter skänkel, gick inte att ta i högertygeln till att börja med (lite som han blev i Lysekil vid ett tillfälle, fast då var det ju i andra varvet)Men, men det är bara att kämpa på:-)
    Tack för erbjudandet, men med tanke på vikten så känns det lite dumt om det inte är nödvändigt....;-)

    SvaraRadera
  3. Vet att det finns en ledig plats för Peter Härnstam resten av terminen om du e intresserad?!

    SvaraRadera