måndag 8 februari 2010

Galopp i skogen

Varit ute i skogen på fm med Clara, och idag blev det galopp-premiär! Smackade på i en uppförsbacke och vips så blev det galopp :-) Hon är väldigt lättlärd, lysnar nu bra på såväl förhållande som framåtdrivande hjälper. Jag känner att eftersom insittningen gått så smidigt så finns det ingen anledning att "intensivträna" henne på något sätt (många andra unghästar kräver kanske 1-2månaders lite mer intensivt arbete för att sedan få ta det lugnare) Kommer att rida henne 1-2 ggr i veckan under våren i typ 20 min pass. Varieras med lite tömkörning och löshoppning. Men mer än max 3 aktiviteter/vecka kommer det inte bli. Tycker för övrigt att detta är en bra tumregel:
3 år-3 arbdagar /vecka
4 år-4 arbdagar/vecka
5 år-5 arbdagar /vecka
Ikaroz var ledig idag men reds igår. Ut liten sväng i skogen och sedan kände jag på honom i 10 min på ridbanan. Först fick han spelet pga barn som drogs på livsfarliga pulkor på vägen men när han väl sansat sig kändes han superfin. Travade jättebra genom kroppen, galopperade ett varv i vardera håll. Är jättesugen på att komma igång på riktigt nu!!
Tänkte beställa ett nytt schabrak (till tävling:-)
Nu har jag äntligen hittat ett sånt jag vill ha, självklart finns det inte i sverige att beställa så jag får väl kolla först att inte frakten är ap-dyr :-)
Nåväl, "problemet" är väl ska det vara helvitt, eller vitt m svart passpoal, eller vitt m marinblå passpoal?
Har fått för mig att det kanske är snyggast om ev passpoal överensstämmer med färg på kavajen eller?
Nu har jag en mellangrå kavaj så det kanske inte blir snyggt m tex svart passpoal? (Borde kanske tom byta kavaj?)
Jag tror jag gillar helvitt mest, nu HAR jag ju iofs redan ett helvitt, men jag har använt det så mkt så det har väl blivit mer ett vardagsschabrak.
Vad tycker ni, vad blir snyggast?

3 kommentarer:

  1. Snyggt vilket du än väljer. Bara schabraket passar sadeln o som det på bilden GÅR UPP I MANKEN. Det värsta jag vet är när de ligger an mot manken o trycker. Jag tycker passpoal är fint oavsett färg.

    SvaraRadera
  2. Silverfärgad (grå) passpoal eller helvit röstar jag på. =) Håller med Irene annars; schabraket skall ha bra passform och inte glida ner på manken.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med VildeKaja, siver eller helvit kommer bli classy!

    Appropå grå förresten, shit vad det går framåt med lilla grå, rackarns söta ponny :-) Vad ska det bli av henne månne?

    SvaraRadera