torsdag 6 december 2012

Kylboxen håller vattnet isfritt förvånandsvärt bra, en tunn hinna kan det bli men inga problem för hästen att trycka lite på liggunderlaget som täcker ytan för att komma åt vattnet.
Nu var såklart billiga kylboxar slutsålda så Ikaroz fick en isolerad trälåda med nedfälld plasttunna i, lite justeringar återstår innan jag helt kan utvärdera funktionen.
I tisdags blev det en tur ned till nya ridhuset, själv fick jag ju inte rida tyvärr utan det var Tuva och Ceasar. Underlaget är än så länge för mjukt men det ska justeras så det blir nog toppen när det blir klart. Väldigt smidigt iaf att det bara tar drygt 5 min att åka dit!
Gipsade om framfoten igår, bakfoten får bli ikväll. Är sjukt trött på silvertejp, biltemas suger verkligen, måste hitta nånstans där de säljer Tesas tejp ist. Omöjligt att tejpa så det inte sliter hål i tån direkt (bak, fram har han trailboots uppepå) Provat gummimatta, hål efter 1-2 dgr, nu testar jag mattbitar från mattprover på jobbet. Enkel lösning hade vart att beställa 2 trailboots till men dom är ju inte gratis och det är ju bara några dagar kvar så jag tänkte det skulle gå att lösa ändå.

4 kommentarer:

  1. Oj det måste varit tufft för gamla Ceasar att gå ett pass i det underlaget. Var själv där och red för ett litet tag sedan och min häst som är i bra kondis hade det jobbigt den lilla stunden jag provred. Men det kanske har blivit bättre, hoppas det :)
    Mvh Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nog redan blivit lite bättre, men ser att det är lösare/djupare där man inte rider så mkt (alltså att det var lite fastare på spåret/volten) Men såklart måste man tänka sig för lite extra. Han tyckte iaf det var väldigt skönt att få röra sig lite:)

      Radera
  2. När Sudden stog gipsad förra vintern för hovbölden klippte jag sönder ett gammalt vintertäcke som jag täckte hoven med.Gjorde en lagom stor fyrkant som täckte upp en bit över karleden ,klippte en bit in i varje hörne och la upp en del i taget-tejpa med silvertejp,sen nästa likadant och gjorde så tills alla flikar var uppe.Funkade väldigt bra då det var dels vadderat samt vattentätt och andasfunktion på täckesbiten och det funkade även ute i hagen utan att bli blött(var ju snö då med).Om inte annat så är det ett billigt alternativ som funkar på kort sikt;)Gjorde 2 såna bitar av täcket att alternera med,men ingen av dom slet han sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oki, ja det kan ju vara värt att testa:)

      Radera