onsdag 6 juni 2012

Härliga minnen....:)

Fick skakat liv i scannern och rotat fram lite gamla foton. Här kommer en liten presentation av de hästar jag ägt genom åren.


Tog ett lån på min 18-årsdag 1989 och köpte  Pegasos, min första egna häst. Han var 3 år och e Jasper-Elfenspuk (mamman u. connemara). Minns inte om han var inriden men har för mig att han iaf var insutten. Han var käck och trevlig men hade kanske inte så stor potential. Sålde honom redan efter 6 månader då jag kände att han inte var rätt häst.
Gick iaf med vinst vilket gjorde att jag kunde köpa en häst med lite mer förutsättningar. Det blev Cheese, ett helt ohanterat 4-årigt sto. Hon var e en icke visad hingst e Lombard - Cyrano, mf var Emir.

Cheese var en helt underbar individ, otroligt snäll och lätthanterad. Dock ganska spänd och tittig i ridningen vilket gjorde att jag (tyvärr) gav upp "dressyrkarriären" redan efter två starter. 
Blev halt och eftersom det var en ganska dyster prognos betäcktes hon 1991 med Napoleon.
Så kom då en hingstunge 1992, som såklart fick heta Cheddar :)


På bete som 2-åring


Cheese sattes igång utan problem och jag insåg med tiden att hon faktiskt skulle hålla. Eftersom vi tyvärr inte riktigt matchade varandra i ridningen bestämde jag mig tillslut för att sälja henne och istället behålla Cheddar. Hos sin nya ägare blev hon hopphäst (L:A) istället, bytte senare ägare igen där hon fick stanna tills hon gick bort 21 år gammal. Ångrat mig många gånger att jag sålde henne, har till och med försökt att köpa tillbaka henne...
Nåväl, Cheddar såldes som 6-åring till en dressyrdomare i Norge. Kände att jag inte hade ekonomi att satsa på honom då vi skulle köpa hus, jag pluggadeoch vi dessutom började fundera på tillökning.

Erik som köpte honom rider

Vi hälsar på i Norge, sjukt fint ställe!!


Hade en liten deal med köparen att jag skulle få tillbaka honom 10 år senare, men tyvärr förolyckades han redan efter 1 år:( Lustigt nog tog det ändå exakt 10 år så stod det en ny häst i stallet, nämligen Ikaroz!
Någonstans här emellan fanns även Isabell, en söt häst med felvänd hals som jag och Anna tyckte synd om, (fick inte gå ut pga extrem mugg, stod bara och krubbet ) Vi köpte henne billigt i syfte att sedan sälja vidare. Efter ett antal tuber helosan fick vi ordning på muggen, för övrigt slutade hon krubbita så fort hon fick komma ut i hagen igen... :) Isabell såldes senare till ridklubben i Lysekil.


Isabell e Illusion- Menes Major


Söt, men shit sicken underhals...


4 kommentarer:

  1. Alltid kul att höra hästminnen från andra.:) Man har ju faktiskt varit med om en del i sitt "hästliv".. Cheddar var ju en grymt snygg häst! Men det var nog meningen att det skulle bli Ikaroz istället.:) / Marika

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha - nostalgi!! Men du glömde ju den där ponnyn vi "råkade" köpa som vi oxå tyckte synd om.... Inga bilder? Fina bilder på Isabell!! Undrar om jag har några.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den stackarn ja, räknade inte med honom eftersom vi lämnade tillbaka honom :( Inga bilder tyvärr men jag är nästan hundra på att du har!:)

      Radera
  3. Får leta i gömmorna, vilken dag som helst :-)

    SvaraRadera