tisdag 13 september 2011

Nu är vi äntligen igång igen, har ridit sedan skorna kom på, Hovis "varnade" att han fortfarande ev skulle kunna vara lite öm men det är faktiskt inget som jag märkt av, skönt! Nu hoppas jag bara att det inte blir en kalldusch på torsdag vid tandbesöket.....vågar inte riktigt vara glad över att vara igång innan vi fått besked om tandstatus, kändes ju som sagt INTE positivt när jag rensade förra veckan. Trots det tycker jag att han faktiskt lagt på sig lite, ser mer musklad ut i överlinjen, och då har han ju ändå vilat i närmare två månader:)
Har även varit i kontakt med en ny pelletsfabrikant som gör höpellets, problemet är bara att de finns typ 35 mil bort och inga återförsäljare. Pelletsen kostar 5kr/kg+ frakt vilket kommer gräva ett stoooort hål i plånboken. Tänkte köra en sån diet under oktober iaf, allt för att förkorta säsongen med hö/hösilage...
Nu blir det en sväng till stallet före jobbet för att släppa ut dem i stormen, har bara inne när det är riktigt dåligt väder och får då se till att plocka en rejäl kasse gräs till Ikaroz att äta under natten. Hoppas på bättre väder resten av månaden, höstrusket kan vänta tycker jag:)

3 kommentarer:

  1. Skönt att du har kunnat sätta igång han och det har gått bra,kan du inte ge han luzern pellets eller luzern stråmix förr fanns det nåt som hette grönpellets som var gjort av gräs men jag vet inte om det finns längre,håller tummarna att det går bra hos tandläkaren / Isa

    SvaraRadera
  2. Har du testat lusern att lägga i blöt? Blir ju som en blöt "gröt" men räknas ju ändå som grovfoder. Kan tänka att du redan testat...

    SvaraRadera
  3. Isa & Irene: Grönpellets hade jag inte hört talas om, googlade lite men hittade inte så mkt info, ska kolla vidare-tack för tips:)Stråmixen funkar inte pga av att strukturen är för "stråig". Lusernpellets har han gått på som komplement under hela året 1,5-3kg/dag. Jättebra foder men är tveksam till om jag kan ge så stor giva att det (tillfälligt)ersätter grovfodret, får lägga in värdena i nåt foderstatsprogram o kolla. Ett alternativ är kanske att dryga ut med halmpellets blandat med betfor...mvh Cissi

    SvaraRadera