torsdag 1 september 2011

Misslyckat försök

Efter att ha dragit ut en visdomstand i morse åkte jag vidare mot Tunhem utanför Trollhättan för att där prova att göra höpellets. Tyvärr visade det sig att maskinen krävde "material" med mkt hög TS-halt, helst upp emot 90%, och det har ju inget hö....Killen som driver fabriken har ju bara kört halm i den, tyvärr frågade han mig inte innan vad TS-halten på hö är (och själv hade jag ju ingen aning om att det påverkade maskinen...) Efter att ha fått ut typ 5 kg jättefina pellets så började maskinen kärva och låta skumt och då vågade han inte fortsätta vilket jag förstår, det kunde ju bli en dyr historia för honom om maskinen gått sönder. Mkt besviken var det bara att lasta in höet igen och åka hem... :(
Tur i oturen är iaf att i nya stallet får jag använda en stooooor hage med massa bete i, så vi kommer nog klara september ut ändå utan att behöva ge Ikaroz hö:)
I helgen flyttar jag ned hästarna dit (10min promenad från nuvarande betet) ska bli jätteskönt att komma på plats. Ikväll hade vi ett litet stallmöte med lite genomgång av rutiner inför hösten, kul att träffa de andra tjejerna i stallet, kändes toppenbra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar