lördag 2 oktober 2010

Tandstatus

Åby igår, tog tjugo min att lasta på morgonen =godkänt och två minuter när vi åkte hem =MVG :)
Tandstatus var inte så kul, flera inpackningar trots att det bara är en månad sedan förra veterinärbesöket. Även fickor i tandköttet, varav en djupare som börjat påverka käkbenet, därav sprutas han nu med en 5-dagars penicillinkur.
Ylva(veterinären) konstaterade att tänderna är snedställda i underkäken vilket har negativ påverkan vad det gäller uppkomsten av foderinpackningar, hon påbörjade korrigering av detta.
Nytt veterinärbesök om en månad för upprensning, därefter Åby igen i December för upprensning och forsatt korrigering av snedställda tänder. Bra kommer han tyvärr aldrig att bli, men Ylva menar att med tät regelbunden tandvård skall vi kunna hålla problemet i schack.
Det jag kan göra nu för att hjälpa honom är att blötlägga allt hö (ska ligga i blöt i flera timmar) alternativt eller i kombination med hösilage och/eller luzern. Munnen skall gärna spolas med vattenslang varje dag.
Att blöta 12-13 kg hö fungerar inte i längden, snart har vi ju vintern här och allt fryser, och att meka med det i sadelkammaren (uppvärmt) blir inte det lättaste.
Så, planen är att jag ska köpa småbal med hösilage. Nu tål han ju inte att äta enbart det (känslig mage) men jag tänker mig att om det är någorlunda hög TS på hösilaget kunna ge 5kg hösilage tillsammans med 7 kg hö och 2 kg luzern, ja sedan får han ju havre och betfor också. Får prova mig fram helt enkelt, känns iaf mer hanterbart att blöta 7 kg hö ist för 13 kg.....
Sen har jag gjort första prototypen av kombierad spolslang/tandborste som jag ska prova på honom sedan :)

7 kommentarer:

  1. Usch vad tråkigt när det blir sådär.. hovproblem, tandproblem, ryggproblem.. jag tycker vi alla dras med ett eller annat med våra skyddslingar. (förutom Magda och Ove då :-) Hoppas det fungerar att hålla gaddar och mun i schack och att du inte blir ruinerad på kuppen (det brukar ju inte vara gratis att fixa med hästtänder direkt)..

    SvaraRadera
  2. Fråga: Hur hög i Mkh är Ikaroz nu?

    SvaraRadera
  3. Stackare, vad besvärligt. Har aldrig hört talas om allt det du beskriver i munnen. Hoppas verkligen att det blir bättre med blötare mat o tandborstning. Lycka till.

    SvaraRadera
  4. Irene, nä det här är nytt för mig också, får göra det bästa man kan av det...
    VK: han är 164 cm. Håller med om Magda och Ove, där verkar det ALDRIG vara några problem, å andra sida förlorade hon ju tragiskt nog sin andra fina häst i en olycka :(

    SvaraRadera
  5. Låter besvärligt det där:( Hoppas att det kommer att rätta till sej någorlunda så att du inte blir helt ruinerad som sagt!

    SvaraRadera
  6. Usch nä det är inget vidare! Måste beundra Ikaroz som aldrig blir tjurig trots att det stundtals (ofta?) måste göra ont! Pånken! Du är ju fantastisk oxå Cissi som tillverkar egna verktyg och allt.

    SvaraRadera
  7. Cissi; usch ja, det har du ju rätt i.. Det hade jag glömt i farten. :-( .. händer det något där så händer det rejält kan man väl säga. Hon förtjänar all framgång hon kan få med sin fina häst.

    SvaraRadera