måndag 11 januari 2010

Lastträning och tömkörning

Grävde fram transporten ur snövallarna och installerade en krubba framtill, dags att jobba med lastning igen. Var ju en vecka sedan han var på kliniken och då var han inte så rolig att få på, envis som attan. Nåväl, idag var det som att det aldrig varit några som helst problem, knallade rakt in utan tvekan. Backade lungt ut efter en liten stund. Ställde mig vid mitten av mellanväggen och slutligen längst bak vid mellanväggen, han traskade glatt förbi mig rakt in, utan att jag en behövde be honom. Nu ska vi fortsätta öva så här, tanken är att jag på sikt ska kunna stänga bommen själv. Men nu ska han "bara" fortsätta förbi mig, jag ska kunna stå /gå fram och tillbaka på andra sidan mellanväggen, klappa och greja med honom både fram och bak, utan att han får för sig att få bråttom ut. Lagom projekt nu under tiden när han ändå går på lågvarv :-)
Sedan var det dags att tömköra Clara för andra gången, igår vart hon mer vild än tam, får riktiga frispel in emellan åt. Idag gick det lugnare. Började med bara yttertöm i bettet och satte innertömmen i grimman för att kunna hålla emot lite när hon får sina ryck. Efter en stund använde jag även innertömmen i bettet, det gick helt klart över förväntan! Ska försöka jobba henne så här ett par gånger i veckan nu framöver, så vi får in start, stopp och lite styrbarhet.

2 kommentarer:

  1. Härligt att det går bättre att lasta. Snart kan du nog åka själv med honom!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket bra sätt att lastträna på. Hellre morot än piska. SÅ skönt när det funkar att locka med mat. =) Håller tummarna för att det fortsätter såhär bra.

    SvaraRadera