lördag 9 januari 2010

Ikaroz på halvfart, Clara på G

Det blir nog ingen total vintervila för Ikaroz, tycker att han rör sig för lite i hagen, det blir inte samma som när han gick med Lunaro, då var det mkt bus och de rörde ordentligt på sig. Ikaroz och Klivija står mest och äter, eller solar sig. Sen är dom jättepigga när man ska rida :-) Så jag tänker att han får gå ett par gånger i veckan under "vilan", ridas, kanske longeras lite eller bara rasta sig lös på ridbanan. Kroppen måste ju hållas igång på ett eller annat sätt, och att stå still i hagen under tre veckor tror jag inte nån häst mår bra av, det hade varit skillnd om jag visste att han rörde sig ordentligt där. Så, resten av januari kommer att gå lite på halvfart för hans del.
"Ridit" på Clara idag igen. Vi skrittar runt med ledare, började idag att träna lite på att stanna och sätta igång, hon var jätteduktig. På tisdag blir det en ny tur, kanske blir det trav då :-)
Sadeln glider inte åt sidan längre men den åker fram. Suck, hon är ju rejält rund (känns lika bred att sitta på som Ikaroz) och dessutom överbyggd och en obefintlig manke, hopplöst läge att få sadeln att ligga kvar. Enda lösningen just nu är väl svanskappa, men jag har svårt att se att damen skulle acceptera en sådan, jag får väl introducera den försiktigt så kanske det går...

2 kommentarer:

  1. Han är välkommen till oss och Frasses hage. Det lär bli så mycket spring och bus så det räcker och blir över. ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja dom hade säkert gillat varandra :-)

    SvaraRadera