onsdag 27 januari 2016

Mota olle i grind...

Gul har känts superfin senaste passen, som alltid när han inte jobbats på ett tag får vi lägga lite extra fokus på att få honom jämn i sidorna, få med vänster bak och få ett jämt sug i tyglarna. Red två dagar i rad på ett fält och det var väldigt stor skillnad dag 2, han är otroligt tacksam att arbeta, gör bara jag rätt får jag kvitto direkt att vi är på rätt väg, skönt:)
Nu oroar jag mig lite inför pälsfällningen, lagom till vi är fullt igång kommer det eländet att börja...han är sjukt känslig för skav vilket ställer till det framförallt med sadeln.
Hade ju tankar om att det hängde ihop med att förra sadeln eventuellt var ngt för rak, dock hjälpte inte sadelbytet ngt större...
Läste en tråd på Bukefalos om hästar med liknande problem, pälsglans var ett av tipsen så det skall provas. Ska även testa att rida med vojlock ist, har en Mias som inte kommit till användning än.
Sen tror jag (som också någon skrev i tråden) att skrittar man bara ut mkt och hästen inte kommer upp med ryggen som vid arbete så blir problemet större, alltså vid arbete blir hästens rygg rakare och trycket från sadeln mer jämt, skritturer (som det ofta blir pga fruset underlag den perioden) är hästens rygg mer sänkt och en rakare sadel som normalt sett fungerar vid arbete ligger inte an jämt på ryggen.
Ska man behöva en svängdare "ut och skritta sadel"? Tröttsamt. Well det får bli en period med mkt jobb på töm och inte så mkt uppsuttet. Ingen som har några andra tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar