onsdag 20 januari 2016

Igångsättning

Efter en relativt lång, delvis ofrivillig, vila (pga muggen som gjorde att Gul ej kunde ha på sig sina boots) så är vi nu under igångsättning.
Jag räknar med minst två månaders uppbyggnad innan vi någorlunda är i samma form som före vilan. Har inget superstrikt schema att följa men i stora drag innebär det arbete i form av ridning eller tömkörning 5 pass per vecka, första veckorna övervägande skritt, med kortare trav intervaller (mer trav vid tömkörning) klättring. Jag ser egentligen inte heller några problem med att lägga in lite galopp ganska tidigt, galoppen är ju egentligen en mer naturlig gångart för hästen, och även mindre slitsam än traven. Passen ligger på 30-60 min beroende på aktivitet/intensitet. Hade gärna haft ett färdigt schema att gå efter men vädret styr ju som bekant underlaget och därmed får man vara lite flexibel. Känner mig ganska trygg ändå med att gå på känsla och erfarenhet för vad som är lagom igångsättningstakt, jag har ju (peppar, peppar) aldrig haft några ridrelaterade skador på mina hästar så ngt har man ju gjort rätt iaf ....:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar